°C
Annonser
Axel Wold Wold Kysttransport Frøya Trondheim 4

Vil gi Frøya et raskere og bedre båttilbud

Axel Wold vil bygge Norges raskeste passasjerbåt og kjøre folk direkte mellom Frøya og Trondheim.

Lena Lena Jørgensen +47 976 98 465
Annonser

- Kongstanken er å knytte Frøya nærmere Trondheim – og resten av Norge, sier Axel Wold.

Etter mange års forsøk på å få til en satsing på en direktebåt mellom Sistranda og Trondheim, tar Wold Kysttransport saken i egne hender.

Nå vil de bygge en ny båt, som skal gi folk et splitter nytt kollektivtilbud allerede fra sommeren 2022.

- Vi tar sikte på å bygge Norges, kanskje verdens, raskeste passasjerbåt. Det skal ta én time og 20 minutter inn til Trondheim, forteller Wold.



- Ingen kan konkurrere

Båten skal være spesialtilpasset for formålet.

- Det blir en ca. 40 fots hurtiggående enskrogsbåt, med mye moderne teknologi innebygd som gjør at den skal være energibesparende, med luftsmurt skrog som gjør at den skal gli godt gjennom vannet, sier Wold.

Båten skal kunne ta tolv passasjerer.

- Det skal bli Norges raskeste passasjerbåt, med marsjfart på 50 knop og maksfart på rundt 60 knop. Så vidt jeg vet er det ingen som kan konkurrere med det. I alle fall ikke hurtigbåtene eller Kystekspressen, sier Wold.





- Men vil båten kunne gå i all slags vær?

- Nei, det kan den ikke. Men det kan ikke Kystekspressen heller. Båten skal være moderne og svært egnet for forholdene, men den kan bli innstilt om det er for ille værforhold. Jeg vil likevel tro at vi skal klare å holde 98 prosent av rutene, sier han.



Eksplosiv utvikling

Planen er at båten skal gå fra Sistranda på Frøya til Ravnkloa i Trondheim. Dermed vil man bli fraktet rett fra sentrum til sentrum.

- Det er stor etterspørsel etter et slikt tilbud. For det første er det ikke alle som liker å kjøre bil selv. Særlig ikke på vinteren, sier Wold.

- For det andre er det mange i den oppvoksende generasjonen som velger ikke å ta sertifikat. Flere er opptatt av å reise grønnere og mer kollektivt. Det må vi være med på, sier han.

- I dag er kollektivtilbudet mellom Frøya og Trondheim litt for treigt. Det er eksplosiv utvikling på Frøya. Båttilbudet vårt skal stå i stil med det, sier Wold.




Markedet bestemmer

I utgangspunktet ser Wold for seg å tilby direkterute mellom Sistranda og Trondheim sentrum. Det kan imidlertid utvides.

- Alle muligheter er åpne. Vi kan eventuelt forlenge ruta i sommerhalvåret, kanskje vekke til live den gamle Sula-ruta? Vi kan kjøre båten videre ut i øyrekka om behovet er der, sier Wold.

- Vi kan kjøre gjennom hele året, flere dager i uka, flere ganger om dagen; Det er det markedet som bestemmer, sier han.



Må prøve å holde billettprisen nede

Markedet vil også bestemme prisen. Spørsmålet er hva den vil være på, siden dette er et helprivat tilbud.

- Vi har ikke landet på noen billettpris ennå. Det er klart at det blir en utfordring for oss, når vi ikke har noen støtteordning som sikrer rimeligere billettpriser, sier Wold.

- Vi kommer til å måtte legge oss litt over de eksisterende tilbudene som eksisterer i dag. Men vi må jobbe for å holde prisene nede på et nivå som gjør at folk kan benytte seg av tilbudet.

- Dette er et viktig tilbud for Frøya. Det skal muliggjøre arbeidspendling og tjenestereiser til og fra Frøya. Det skal også gjøre det enklere for reiselivsnæringen. Det er en raskere, mer komfortabel og mer miljøvennlig løsning, sier Wold.




Næringslivet har finansiert utredning

Direktebåt-forbindelse mellom Sistranda og Trondheim er ingen ny idé. Både Frøya kommune og næringslivet har lenge hatt et sterkt ønske om å få på plass et slikt tilbud.

Hovedsakelig for å få et kollektivtilbud som er tilpasset aktivitetsnivået på Frøya, særlig med tanke på samarbeidet mellom havbruksnæringen/Blått kompetansesenter og forskningsmiljøene i Trondheim.

Allerede i 2017 finansierte Salmar, Måsøval, Eidsvaag, Åkerblå, Frøygruppen, Marine Harvest, Hotell Frøya og Frøya kommune en utredning til 250.000 kroner. Den ble gjennomført av Møreforskning.

Den skulle belyse behovet for en slik rute. Det viste den.

Det betydde imidlertid ikke at fylkeskommunen kastet seg på prosjektet.



Endret fokus

Planen var opprinnelig å lage en direkterute mellom Frøya og Trondheim, men prosjektgruppen endret etter hvert fokus til å se på ei rute som gikk fra Trondheim - Brekstad - Fillan og til Sistranda.

Reisetiden var da beregnet å bli på ca. to timer og ti minutter.

Etter lang tid uten fremdrift og fylkeskommunal støtte i prosjektet, har Wold kysttransport valgt å starte opp et privat tilbud.

Det er applauderer leder i Frøya næringsforum, Torill Pettersen:

- Det er et kjærkomment initiativ, synes vi. Vi har jobbet med direktebåt siden 2017, med fylkeskommunen for å få kortere vei til Trondheim både morgen og kveld, sier Pettersen.


Torill Pettersen, daglig leder i Frøya næringsforum.


LES OGSÅ: Etterlyser direktebåt fra Frøya


Må ha statlig tilskudd

Hun forteller om mye stang ut, men utrettelig arbeid fra Frøyas side. Nå tror hun at dette private initiativet kan bli en døråpner.

- Dette kan være kjempeviktig for å få dokumentert behov for ei slik rute. Så fremt av vi klarer å gjøre billettene økonomisk forsvarlige, sier Pettersen.

- En forutsetning for at dette blir realiserbart er selvsagt et samarbeid med Trøndelag fylkeskommune. Offentlige tilskudd helt nødvendig for å levere en slik tjeneste, sier hun.

- Det kan ikke være slik at næringslivet på Frøya skal betale for alt selv når det gjelder nødvendig transport og samferdselsløsninger.

- Særlig ikke når vi sammenligner med små kommuner ellers i landet, som ikke er i nærheten av den verdiskapningen vi står for, har både fly, hurtigbåt , tunnel og ferjer som et helhetlig tilbud, avslutter Pettersen.



Annonser
Annonser