°C
Annonser
Sara Meyer, Turistinformasjon, Frøya Kulturhus Sara Meyer stortrives i jobben som turistvert ved Frøya turistinformasjon.

Turistinfo med Sara ble en suksess

Sara Meyer har fått mye besøk av turister i sommer. – Sara har vært en viktig suksessfaktor, sier Elin Karpinski Strandheim, leder for kultur og idrett i Frøya kommune.

Lena Lena Jørgensen +47 976 98 465
Annonser

- Dette er en skikkelig gladsak, sier Elin Karpinski Strandheim, ny virksomhetsleder for kultur og idrett i Frøya kommune.

Hun forteller at den fysiske turistinformasjonen i Frøya kultur- og kompetansesenter ble svært godt mottatt.

- Turistinformasjonen ble en suksess. Det har vært godt med besøk i sommer, sier Karpinski Strandheim.


Veldig fornøyd med tallene

Totalt har 458 personer vært innom turistinformasjonen i perioden fra 20.juni til 20. august i år. I tillegg har de mottatt 55 henvendelser på telefon og 15 eposter.

- Vi er veldig fornøyd med tallene, sier Karpinski Strandheim.

- Det viser at en fysisk turistinformasjon er et godt supplement til nettsidene. Turistinformasjonen blir som en inngangsportal til Frøya. Man blir tatt godt imot av serviceinnstilte turistverter som veileder dem ut i spennende Frøya, sier hun.

- Vi er veldig fornøyd med synligheten i sentrum. Beliggenheten i Frøya kulturhus er fin. Det er en godt egnet lokasjon, sier Karpinski Strandheim.



Håvard Dyrø og Elin Karpinski Strandheim fortalte formannskapet om erfaringene med turistinformasjon på Sistranda i sommer.



Sara var suksessfaktor

Det har også vært helt avgjørende å ha riktige personer som turistverter. Den jobben har Sara Meyer tatt seg av. Hun har også fått hjelp fra Sommerjobb for ungdom.

De har hjulpet henne å kunne ha kinoen åpen samtidig. Dermed har det vært mye liv i kulturhuset i sommer.

- Turistvert Sara har vært en viktig suksessfaktor, sier Karpinski Strandheim.

- Sara var en perfekt person til jobben. Hun fikk også god opplæring, som ga henne den avgjørende kjennskapen til hele kommunen, sier Håvard Dyrø, daglig leder i Frøya kultur- og kompetansesenter.



Mange spørsmål om båtrutene

Turistene hadde mange ulike spørsmål. Noen ville ha tips til hvor de kunne spise, overnatte eller oppleve frøyahistorie.

Andre stilte spørsmål til hvordan de kunne komme seg til de ulike aktivitetene som beskrives på nettsider som Frøyaportalen.

- Sara har særlig fått øve seg på å forstå de kompliserte båtrutene uti Froan og øyrekka. Det har vært den største utfordringen. Det er definitivt det flest har spurt om, sier Dyrø.

- Ellers så må sørge for å ha tilgjengelige turkart til turistene. Det har vi også fått spørsmål om, sier han.

- Vi har lært mye av sommeren i år. Til neste år vil vi bli enda bedre! Kanskje skal vi også ha åpent i forbindelse med påska?, sier Karpinski Strandheim.


Annonser
Annonser