°C
Annonser
Kvernøybrua Kvernøystraumen Bru Dyrøya 2021 1

Planen er ny bru til sommeren

Rekkverket på Kvernøybrua oppfyller ikke dagens krav. Det bekrefter vegdirektør Eva Solvi i Trøndelag fylkeskommune. Både brudekke og rekkverk skal etter planen skiftes ut til sommeren.

Lena Lena Jørgensen +47 976 98 465
Annonser

Pill råttent rekkverk og glatt underlag, gjør at både brøytemannskap og andre som kjører over Kvernøybrua er redde for nye ulykker. Det kom frem i Frøya.no på tirsdag.

Trøndelag fylkeskommune svarer at de jobber med å gjøre brua tryggere.

- Vi har stor forståelse for at dette er en sak som opptar lokalsamfunnet, og Trøndelag fylkeskommune jobber med å få på plass en god og mere trafikksikker løsning, slik det er redegjort for flere ganger tidligere, sier vegdirektør Eva Solvi i Trøndelag fylkeskommune.

- Arbeidet med utskifting av bruplate og rekkverk er planlagt til sommeren, sier Solvi.



Har økt antall kontroller

- Fra driftssiden har vi økt frekvensen på kontroller av brudekket. Vi går etter skruer og spiker som kommer opp gjennom dekket, sier Solvi.

- Vi kjenner til at rekkverket er i dårlig forfatning og kjenner til de utfordringer dette gir brøytemannskaper. Vi har en god dialog med entreprenøren om disse problemstillingene og er omforent om forsterket ettersyn og vedlikehold, sier hun.


LES OGSÅ: Rekkverket på Kvernøybrua er pill råttent


- Rekkverk virker fartsdempende

Strakstiltak på brua har vært etterlyst i flere år. Et skilt med advarsel om glatt vei, er ikke nok. Det er fylkeskommunen enig i.

Det er imidlertid ikke mulig å gjøre noe med rekkverket, før man skifter ut brudekket, mener Solvi.

- Utfordringer med brurekkverket på denne brua og alle eldre bruer med tredekke er at innfestingen i brudekket ikke har styrke nok til å tilfredsstille dagens forskriftskrav. Vi kan derfor ikke gjøre forsterkning eller utskifting av kun rekkverket, det må gjøres samtidig med utskifting av brudekket, forklarer Solvi.

Hun er ikke enig i at det å ikke ha noe rekkverk, ville gjort samme nytten:

- Rekkverket slik det står i dag tilfredsstiller ikke sikkerhetskravene til nye rekkverk, men et rekkverk vil erfaringsmessig virke fartsdempende og føre til at trafikken vil legge seg mere inn mot midten. Dette gir tross alt høyere sikkerhet enn intet rekkverk, sier hun.

- Brudekket blir skiftet i år, samtidig som det blir etablert nytt rekkverk som tilfredsstiller nye forskriftskrav, lover vegdirektøren.




Annonser
Annonser