°C
Annonser
Sistranda Barneskole Valg 2021 Debatt 2 1

Opptatt av leksefri skole, miljø og skolemat

Elevene i 7.trinn ved Sistranda barneskole fikk prøve seg som "politikere" i valgdebatt i Frøyahallen.

Lena Lena Jørgensen +47 976 98 465
Annonser

- Vi er megastolte over 7.klassingenes opptreden under debatten, sier Malin Karlsen, kontaktlærer ved Sistranda barneskole.

De fikk prøve seg som politikere for en dag, i valgdebatt i Frøyahallen. Her måtte de også svare på ulike spørsmål om hva partiet står for.

- Det klarte de utmerket, forteller Karlsen.

- Vi ser virkelig frem til skuespill på vårparten. Med dette som utgangspunkt lover det bra, smiler hun.



Valget har stått i fokus

Siden skolestart har 7.trinn jobbet med tema «valget 2021», og hatt gruppearbeid om hvert sitt parti på Stortinget.

Elevene har sett Barnas valgshow, blitt introdusert for de ulike partiene og jobbet for å finne ut hva de like partiene står for.

De har jobbet med dette i mange ulike fag. Til og med i kunst og håndverk, hvor de laget dekor til debatten.

Endelig var den store dagen her.




Tok opp ungdomssaker

Debatten var delt inn i tre deler. Hvert parti fikk mulighet til å introdusere seg selv, presentere sin partileder, deres hjertesaker og hvem de ønsker som statsminister.

Deretter fikk de spørsmål fra debattleder Erlend Broholm (fagleder ved Sistranda barneskole).

Han stilte spørsmål om hvordan partiet de representerte stiller seg til skole, helse, klima og miljø. Det samme fikk publikum i salen lov til.

- 7.klassingene hadde forberedt seg godt. De var flinke til å svare på partiets vegne, sier Karlsen.

- Elevene var ekstra opptatt av saker som gagner dem. De var opptatt av leksefri skole, mat på skolen, fritidskort for barn og ungdom og klima og miljø, forteller hun.




- Få inn flere praktiske fag

I den siste og avsluttende delen av debatten, fikk partiene påstander de skulle si seg enig eller uenig i.

- Hvis de var enige skulle de vise en grønn plakat. Hvis de var uenig viste de en rød, sier Karlsen.

- Målet var at vi skulle vise de tydelige skillene mellom partiene. Det var åtte påstander som fikk frem ulikhetene mellom stortingspartiene, forklarer hun.

- Den eneste alle var enige om var å få inn flere praktiske fag i grunnskolen, sier Karlsen.

- Vi håper og tror at elevene har lært mye gjennom dette arbeidet. De var veldig flinke, sier hun.


Annonser
Annonser