Frøya nyheter

15.10.2018 °C m/s
Annonser
Anders Espnes Bruke Arbeidsklær

Netthandel truer butikker på Frøya

Tre av fire nordmenn handler på nett. Anders Espnes (bildet) er én av flere lokale butikkdrivere som er bekymret over økende konkurranse fra netthandel.

Nikolai Amdahl 40861135
Annonser

– Skal du ha butikken i morgen, må du bruke den i dag. Hvis neste generasjon ønsker en fysisk butikk å gå til, må man støtte opp om det som finnes lokalt. Ellers risikerer vi å få gråpapir over butikkvinduene, sier driver av Go`biten på Stjernesenteret, Gretha Fredagsvik.

Hun er én av de lokale butikkdriverne som merker økt konkurranse fra netthandel. Det gjelder alle typer varer og hun synes det er en skremmende utvikling.

– Jeg har inntrykk av at folk synes det er kult å handle på nett. Vi må jo også ta kampen mot butikkene som finnes lengre innover, slik som Orkanger hvor det er kort kjøretid. Tar man for eksempel en vare som garn, så selges det av og til 40 prosent billigere på nett.  Også kommer kunden innom her og ber om hjelp når de står fast på mønsteret. Det er det vanskelig å konkurrere med, forteller Gretha.  

– Hva kan man gjøre for å konkurrere med netthandelen da?

– Vi skal ha utvalget og kundene må like servicen. Her kan de jo prøve varen og låne den med hjem, forteller den alltid blide og imøtekommende butikkdriveren. 



Artikkelen fortsetter under bildet: 

Gretha Helen Fredagsvik 1 Gobiten Gretha Fredagsvik er blant de lokale butikkinnehaverne som merker økt konkurranse fra netthandelen.



Bekymringsfull utvikling

Også på landsbasis er det en økning i netthandelen.  At omsetning forsvinner fra forretningene er ikke kun en lokal utfordring. Ifølge en undersøkelse gjort av Statistisk Sentralbyrå, handler tre av fire nordmenn fra nettbutikker. Og utviklingen er stadig økende.  

Gretha har blant annet vært på varemesser og hørt av selgere fra leverandørsiden at også de handler på nett.

– Det kan være vanskelig å matche utvalg og pris på nett, men det blir helt feil når leverandørleddet vårt igjen også tilbyr netthandel for privatkunder. Der skyter de nok seg selv litt i foten når det er slik at kundene kommer hit først og kikker på varene, før de bestiller av noen andre på nett.

Ringvirkningene av lokal butikkdrift er viktige. I tillegg til samlings-punktene for folk, er det mange arbeidsplasser som både skapes og opprettholdes. Ikke bare i selve forretningen, men også på tilknyttede områder som regnskap og markedsføring.

– Det har effekt på hele lokalsamfunnet og gir konsekvenser på både kort og lang sikt, utdyper Gretha.

Hun er bekymret for utviklingen.

– Skal et sted vokse, slik vi jo ønsker på Frøya, må man også trekke folk til butikkene. Hvis en butikk forsvinner, hva kommer her da? Det behøver ikke være en ny butikk, sier Gretha.


Flere pakker

Kjøpmannsparet Joakim og Lotte Gjertsen, driver blant annet post i butikk på Rema 1000 Sistranda. De har merket økt trykk med pakker fra netthandel, særlig rundt juletider og Black Friday.

– Det er flere sendinger og pakker nå enn før. Det er en god blanding fra både Norge og utenlandet, og vi ser jo at mye kommer fra netthandel, forteller Joakim.

– Det virker som folk bestiller alt fra hårstrikk til Ipad. Netthandel gjør det nok enklere å bo litt i utkanten, mener Lotte.

De tror netthandel tærer på lokalhandelen, men er likevel begge av den oppfatning at frøyværinger flest er flinke til å handle lokalt.

– Det er viktig å være bevisst på det og handle på øya for å bevare butikkene, sier Joakim.

– Vi og er jo en lokal butikk, så vi må stå sammen om dette, avslutter Lotte.

 



Artikkelen fortsetter under bildet: 

Lotte Joakim Gjertsen Rema 1000 Posten Kjøpmannsparet Lotte og Joakim Gjertsen legger godt merke til at frøyværinger er glad i å handle på nett.



Holdningsendring

Anders Espnes, eier og driver av Bruke på Sistranda, har også merket økt konkurranse fra netthandel og utenlandsshopping. Han peker på at folk har blitt så globale, at mye av butikken forsvinner andre steder.   

– Vi frøyværinger reiser mye. Vi har det godt og det handles nok mye ute på tur, tror han.

– Jeg merker at det er særlig mye ungdom som handler i nettbutikker. Det er så enkelt å bestille med et tastetrykk på telefonen.

Når det gjelder utvalg for de yngre, ønsker han tilbakemeldinger fra ungdommen om hva de vil ha i butikken.

– Så skal vi prøve å skaffe det. Vi foreldre må nok også være med å endre holdningene til netthandel, slik at vi kan bevare de lokale butikkene.

De store må og ta ansvar 

Butikkinnehaveren har sett at når det gjelder blant annet arbeidstøy, handler enkelte store bedrifter ut fra Frøya.

– Vi kan kun spekulerer i hvorfor det er slik, men jeg oppfordrer også bedrifter til å handle i lokalsamfunnet. Vi må i hvert fall bli spurt om pris. Hvilket ansvar har de store aktørene for oss små?, spør Anders.

Han mener at det ikke kun er befolkningen som må velge å verdsette verdien av mindre lokale forretninger. Anders tror det vil får ringvirkninger om ikke trenden endrer seg.

– Da er det ikke sikkert det lenger er liv laga å ha butikker her. Vi er såpass små her ute, at vi er nødt til å dra lasset sammen skal vi beholde arbeidsplasser tilknyttet de lokale butikkene.




Annonser
Annonser