°C
Annonser
Hege Fredagsvik Kiwi ARKIVFOTO.

- Mine kollegaer har gjort en kjempeinnsats

I et uvanlig og krevende år har Kiwi Frøya økt omsetningen med hele 15 %. Butikksjef Hege Fredagsvik mener det er mange grunner til dette, men roser spesielt sine hardtarbeidende ansatte.

Ida Nordland Hillestad Ida Nordland Hillestad +47 480 90 059
Annonser

- Dette hadde aldri gått uten den fantastiske gjengen jeg har her i butikken. Mine kollegaer har gjort en kjempeinnsats, og det er mye jobbing som ligger bak disse tallene, sier butikksjef Hege Fredagsvik.

Etter et veldig unormalt og merkelig år er Hege og hennes kollegaer svært glade for en økt omsetning på hele 15 %. Det er mange gode grunner til den store omsetningsveksten, og lojale og fornøyde kunder er sammen med flinke kolleger de viktigste.

- Det ble et veldig bra år, tross omstendighetene. Jeg hadde aldri trodd at det ville bli slik da hytteforbudet kom til påske. Heldigvis ble vi veldig positivt overrasket, smiler Fredagsvik.



Bevisst på å handle lokalt

For den økte omsetningen har det også hatt betydning at folk var mer hjemme og handlet mindre på andre siden av grensen, som følge av koronasituasjonen.

- Her hos oss er vi ikke særlig berørt av grensehandel, slik mange andre butikker er. Det er jo en del hytter i området, og da hytteforbudet kom før påska, så var vi veldig spente på hvordan dette skulle gå, sier Fredagsvik.

Hun forteller at hun ble veldig overrasket da hun innså at omsetningen i påsken 2020 var like bra som i 2019.

- Jeg tror folk er blitt veldig flinke til å kose seg hjemme med de nærmeste, og at kundene er bevisste på å handle lokalt. Det setter vi på KIWI Frøya stor pris på, smiler Fredagsvik.




En endret arbeidshverdag

2020 har også vært preget av en endret arbeidshverdag. Mange har hatt mulighetene til å ta med seg jobben hjem og arbeide derfra.

Butikkmedarbeidere har ikke hatt muligheten til å sitte på hjemmekontor. De har vært nødt til å stille på jobb uansett hvordan situasjonen har vært rundt dem.

- Vi har tatt smittevern på alvor fra dag én, og det er det nok mange kunder som har fått med seg, sier Fredagsvik.

Hun forteller at de har fått mange hyggelige tilbakemeldinger fra kunder som setter pris på godt renhold, og som er fornøyd med jobben Kiwi Frøya gjør.

- Ett av tiltakene vi har gjort er å dele oss i to forskjellige lag. Dette for å ha kontroll på en eventuell smittesporing og karantene. Vi kan ikke risikere at alle faste ansatte blir smittet og ikke kan komme på jobb, forteller hun.



Saken fortsetter under bildet.

ARKIVFOTO.



Flinke kunder

Kundene har vært flinke til å overholde regler og restriksjoner. Etter at det ble påvist smitte på Frøya har det vært roligere på Kiwi og Hege forteller at frøyværingene har tatt dette på alvor.

- Det er betraktelig mindre kunder her om dagen. Folk er flinke til å handle en og en, og venter nok helt til de faktisk må på butikken, sier hun.

- Mellom 15.00 - 17.00 kan det være hektisk, da alle som ikke har hjemmekontor er ferdig på jobb. Ellers er det veldig lite trykk om dagen, forteller Fredagsvik.

- Jeg ønsker også å skyte av beredskapsledelsen i kommunen og kommuneoverlegen, som hele tiden har vært tydelig i sin kommunikasjon og gjennomføring, sier Hege.




10 - årsjubileum i år

2021 byr ikke bare på utfordringer. Kiwi Frøya har nemlig 10 års jubileum i mai og håper at de får mulighet til å feire på en koronavennlig måte med kundene sine.

- Vi håper selvsagt at vi kan få feiret og markert dagen på noe vis, sammen med våre gode og trofaste kunder. Vi setter veldig pris på dem, smiler Fredagsvik.

Gjennom 10 år har Kiwi Frøya fått mange faste kunder som stadig vekk er innom.

- Vi har gode og stabile folk hos oss. Det har vært lite gjennomtrekk på alle disse årene, det gjør nok at folk blir godt kjent med oss, noe som er veldig hyggelig, sier hun.

Nå ser Hege og resten av kollegane frem til et nytt år på Kiwi Frøya med gode kunder og en trygg arbeidshverdag.




ARKIVFOTO.


Annonser
Annonser