Frisørsalongen «Øya hår og velvære» blir til Dolen Frisør AS, når Synnøve Dolen og Yvonne Dolen slår seg sammen til en ny frisørduo på Flatval.

De er i full gang med oppussing og gleder seg til å åpne dørene på mandag.

- Vi gleder oss veldig til åpning, sier Synnøve Dolen.

- Det blir veldig spennende. Vi håper at folk tar godt imot oss, sier Yvonne Dolen.

Livredd for forandring

De tre siste årene har Yvonne jobbet som frisør hos Hårfagre på Stjernesenteret. Der trivdes hun godt. Hun hadde likevel et ønske om å starte opp på egen hånd. Selv om tanken skremte henne, vokste drømmen.

- Jeg er gjerne livredd for forandring. Jeg er bestandig forsiktig. Dette var noe jeg følte jeg måtte gjøre, sier Yvonne.

Til slutt utviklet tanken seg til et samarbeid med frisørhelten, tante Synnøve.

- Det føles tryggere å satse sammen med tante. Hun er min inspirasjon, sier Yvonne.

- Jeg har alltid sett opp til tanta mi og vi har bestandig vært nære. Jeg har vært mye prøvekanin opp gjennom. Jeg har fått sett bak kulissene, sier hun.

- Yvonne har alltid vært ei tantejente. Jeg var jo 16 år da hun ble født. Jeg brukte veldig mye penger på bråkete leker. Er det rart jeg ble favoritten?, ler Synnøve.

- Du skal tro jeg var bortskjemt, innrømmer Yvonne.

- Jeg er stolt av deg. Det er tøft å hive seg uti dette, sier Synnøve.

Stolt familiehistorie

Frisørsalongen deres ligger i enden av Flatøyveien, på et idyllisk sted der familien Dolen har bodd og jobbet i generasjoner.

Tippoldefaren til Yvonne , oldefaren til Synnøve, bygde huset som frisørsalongen nå er en del av.

- Det er mye stolt familiehistorie i veggene her. Det er litt artig at vi viderefører tradisjonen gjennom flere generasjoner, sier Synnøve.

Hun jobbet selv på Hårfagre i fire år før hun bestemte seg for å starte opp for seg selv. De siste 13 årene har hun skapt seg en solid og trofast kundebase.

Siden 2015 har hun hatt tilhold i salongen som ligger på Flatval.

- Jeg har veldig mange gode kunder, men har alltid plass til flere. Det viktigste er at alle som besøker meg opplever at service står høyt hos meg, sier Synnøve.

- Fra en kunde bestiller bør det helst ikke gå mer enn to-tre dager maks. Da går jeg heller lengre dager for å prøve å gi alle det, sier hun.

Annerledes hverdag

Nå inngår hun et 50/50-samarbeid med Yvonne og det er niesen som blir daglig leder i Dolen Frisør AS.

- Yvonne er sjefen. Det er riktig å la de unge slippe til, mener Synnøve.

- Det blir en ny og annerledes hverdag. Ikke bare blir det mer liv i salongen, men jeg må forholde meg til noen som sjef. Jeg skal også legge igjen avtaleboka på jobb. Det har jeg ikke gjort på mange, mange år, sier hun.

- Jeg skal forsøke å skille arbeid og fritid mer, men det er rart. Jeg bor jo rett ovenfor her, sier Synnøve, og peker oppover til huset som ligger over salongen.

- Jeg er ikke så god til å begrense meg selv. Det blir godt å være to som kan jobbe for bedriften. Jeg håper folk tar godt imot oss som duo, sier hun.

Frisørsalongen er under full oppussing. På mandag skal det meste være klart.

Reiser ut til kundene

Noe av det viktigste som frisør er å være omgjengelig og å se personene du har foran deg. Det sier ekspertene i Dolen Frisør AS.

De er begge lidenskapelig opptatte av å gi kundene gode opplevelser. Synnøve strekker seg ett steg lenger enn de fleste; én dag i uken reiser hun hjem til personer som ikke er særlig mobile.

- Mandagene er viktige for meg. De må jeg ha. Da reiser jeg rundt til alt fra 20-åringer som sliter med psykisk helse, til noen som har skadet seg, til en person i 90-årene som ikke kommer seg ut, sier Synnøve.

- Det er utrolig fint. Alle fortjener å bli klippet av en frisør og kjenne på den følelsen, mener hun.

- Det tilbudet skal jeg fortsette med, lover Synnøve.