– Siste status nå er at feilen skal være rettet enten i ettermiddag eller i morgen formiddag, sier Daniel Barhom, informasjonssjef i Telia Norge.

- Saken er høyt prioritert hos oss, og vi jobber på spreng med feilrettingsarbeidet sammen med vår leverandør, sier han.

Har forsøkt flere ganger, uten hell

Helt siden 5. januar har rundt 650 Telia-kunder hatt store problemer med mobildekningen i området fra Titran til Nordskaget.

– Vi har dessverre hatt tre basestasjoner nede i dette området siden 5. januar som følge av et komplisert fiberbrudd hos vår leverandør, forklarer Barhom.

– Hvorfor har det tatt så lang tid å utbedre feilen?

– Som følge av at det har vært et komplisert fiberbrudd har det dessverre tatt lenger tid enn normalt å få det reparert, og vår leverandør har siden 5. januar vært ute flere ganger for å prøve å rette feilen, men uten hell. Det har samtidig medført at feilrettingstidspunktet har blitt forskjøvet, forklarer Barhom.

– Vi beklager på det sterkeste ulempene fiberbruddet medfører for berørte kunder, sier han.

Ingen sammenheng med tidligere feil

Dekningsproblemene til Telia er det andre på kort tid på Frøya. I desember var det også utfall i Sistranda-området.

– Fiberbruddet 5. januar har ingen sammenheng med feilen vi opplevde i desember, påpeker Barhom.

– Teknologi er sårbart, og selv om vi gjør vårt ytterste for at mobilnettet på Frøya til enhver tid skal være oppe, vil det være forhold som gjør at dekningen kan falle ut. Det kan være skader på basestasjoner som vi opplevde i desember eller fiberbrudd slik som nå, sier han.

- Vi jobber alltid for å få mobildekningen tilbake så raskt som mulig, og det er heldigvis sjelden det tar lang tid før ting er som normalt igjen, avslutter informasjonssjefen i Telia Norge.