Hurtigbåten har vært ute av trafikk i flere dager grunnet det som kalles tekniske utfordringer.

Som Frøya.no har omtalt meldte Torghatten midt at reservedelene til MS Vetlefjord ville ankomme i løpet av kvelden torsdag.

Allerede samme kveld forventet de at MS Vetlefjord som betjener øyrekka skulle være tilbake i normal drift.

Fredag ettermiddag, etter Strømskag blåste ut, ble det endring: Nå er rutene tilbake i normalt drift

Reagerer kraftig

Men MS Vetlefjord står fortsatt, og det får ordfører Kristin Strømskag (H) til å reagere kraftig.

– Situasjonen er helt forferdelig. Nå har problemet med båter som ikke går vart i flere dager. Da skulle AtB som har ansvaret for å gi oss et kollektivtilbud ha fått til en løsning, sier hun.

Hun klager på at AtB ikke har kommet med nok informasjon.

– Frøyaferga er på verksted, og når Vetlefjord da ikke går, er det bare en reservebåt med mindre kapasitet som skal trafikkere flere ruter. Det kan ikke være sånn at når Frøyaferga er på verksted så rammes trafikken utover øyrekka fordi en anen båt brenner, eller ikke kan repareres raskt nok, sier Strømskag.

Hun sikter til at den nye ferga som skulle inn i trafikk ble totalskadet av brann de den ble klargjort.

– Ikke min jobb

Folk er bedt om å sette igjen bilene sine, for å spare på kapasiteten til båtene.

– Dette er uholdbart. Folk skal på ulike besøk hos helsevesen, det er mange som ikke vet når hvilken båt går hvor til de skal inn eller ut fra øyrekka i helga. Det skulle ikke være min jobb og nødvendig at jeg som ordfører må ringe AtB som jeg har måttet gjøre nå, slår ordføreren fast.

– AtB har ansvaret for å skaffe oss et kollektivtilbud og det ansvaret må de ta bedre for nå er det nok. Vi er tidlig i en ny periode på fem år der leverandøren (Torghatten midt) har fått anbudet. Perioden fra anbudet startet har langt fra vært bra nok. Et så dårlig tilbud på båttrafikk kan ikke fortsette i flere år framover. Det er uaktuelt, forklarer Strømskag og tar med.

– Dette er krise og den må løses nå i dag så folk får vite når de kan reise i helga.

Grethe Opsal svarer for AtB. Foto: ARKIV

– Stor forståelse

Grethe Opsal er direktør for marked og kommunikasjon hos AtB, og svarer.

– Vi har stor forståelse for reaksjonene rundt manglende tilbud og informasjon. Dette er ikke i tråd med vår målsetning om å gi kundene et forutsigbart tilbud, sier hun.

– Vi jobber nå tett sammen med operatøren for å sikre informasjon og tilbud for reisende i helga, og vi beklager at dette har oppstått. Det jobbes akkurat nå med å utarbeide alternative rutetabeller, og dette vil publiseres og informeres om så snart disse er klare, forteller Opsal.

– Torghatten Midt-Norge jobber med utbedringen av Vetlefjord, og de må få svare videre for status på dette arbeidet.