«Blå Innovasjonscamp» arrangeres av Blått kompetanse senter, Ungt Entreprenørskap og Guri Kunna videregående skole. Målet med campen er å bidra til viktig opplysningsarbeid blant unge om sjømat, havbruk og bærekraft som er skapt her i Trøndelag.

Med seg har de SpareBank1 SMN Hitra og Frøya som sponsor for pengepremiene , samt tre bedrifter som stiller med en problemstilling de behøver bistand til for å løse.

Bedriftene som stiller i år er Måsøval, Arnarlax fra Island og Eidsvaag.

Velkjent camp

Totalt skal 81 elever til fysisk camp i øyregionen. I tillegg vil over 1000 elever også delta digitalt.

Randi Annette Enge er prosjektleder fra Blått kompetansesenter og sier at den store interessen for å bli med, ikke er noe nytt.

– Hele 1 av 10 trønderelever i tiendeklasse er nå med på «Blå Innovasjonscamp», og alle ungdomsskoler i Trøndelag kjenner nå til den. Det er venteliste på hvem som skal få være med hvert år, både fysisk og digitalt, sier hun.

Enge ser fram mot nok en camp med stort oppmøte den 18. oktober i år.

På campen i 2020, vant Isak Espnes, Philip Aastum og Sara Backman en konkurranse med hele 90 bidrag fra hele Trøndelag. Foto: Arkiv

Høyere søketall på Frøya

Engasjementet for havbruksnæringen vokser også utover campens arrangementer, ifølge prosjektleder Enge.

Hun sier at «Blå Innovasjonscamp» også har bidratt til rekordtall i søkermassen for Guri Kunna videregående skole. Skolen som har undervisning både på Hitra og Frøya, tilbyr linjer innen havbruk som tydelig interesserer elevene fra hele Trøndelag.