– Signalene vi får er at arbeidet er utsatt, og at det vil komme en vinter imellom før det er ferdig, sier Ann-Magritt Glørstad, virksomhetsleder for eiendomsforvaltning, kommunalteknikk og utbygging i Frøya kommune.

Kraftig forsinkelse

– Søknader om dispensasjon for utfylling i sjø til statsforvalteren og avtaler med grunneier om erverv av holmer og deler dagens parkeringsområde.

Det er det som hindrer fylkeskommunen i oppstart av arbeidet med «Nye» Dyrøy fergekai.

Det forteller Glørstad til formannskapet.

Hun er tydelig oppgitt når hun informerer politikerne om status:

– Etter at de har fått på plass dette, vil det kreve 4–5 måneder byggetid, sier Glørstad.

– Derfor vil det ikke være sjans til å få ferdig arbeid før påsken 2022. Vi ønsker oss også en ROS-analyse på hvordan de skal håndtere reisende mens de gjennomfører jobben. Det er også etterspurt, sier hun.

Kommunen med i spleiselag

Parkeringskaoset på Dyrøya har skapt fortvilelse i årevis. Det er Frøya kommune smertelig klar over.

Derfor har de gått med på medfinansiering av oppgradering av Dyrøy fergekai, på tross av at det er et fylkeskommunalt ansvar.

Det skjedde etter initiativ fra borgerlig gruppe.

Deretter sa et enstemmig fylkesutvalg til å si ja til den storstilte utbedringen til nesten 20 millioner kroner.

– Det kommer til å bli en stor forandring for alle. Jeg er så glad på vegne av både fastboende i øyrekka, folket på Dyrøya og tilreisende. Endelig skal det bli bedring, sa Strømskag, i juli 2021.

Planen var at den nye løsningen skulle være klar innen 17. mai 2022. Pengene er på plass, men arbeidet har ennå ikke kommet i gang.

– Hva skjer?, spør både politikere og administrasjon i Frøya kommune.

Mange parkerer bilen sin på ulovlige steder i ren panikk, når de ikke finner plass ved fergeleiet. Det fører til kaos i de mest trafikkerte veiene. Foto: Lena Jørgensen

Hvordan løser vi påsken?

Denne uken fikk de svaret de ikke ville høre; arbeidet er forsinket. Det skapte reaksjoner i formannskapet.

Flere uttrykte skuffelse over brutte lovnader. Samtidig var de opptatt av å finne løsninger for tiden som kommer.

– Hvordan skal vi da løse påsken 2022?, spurte ordfører Kristin Strømskag (H).

Ann-Magritt Glørstad svarte at kommunen er i kontakt med Petter-Vidar Vågsvær i Secvakt. De er vant til å dirigere trafikken når det er storinnrykk i sørværa og nordværa.

– Petter gjør en glimrende jobb. Nå skal parkeringsplassene også merkes opp, slik at vi kan utnytte parkeringsplassen på en mer effektiv måte, sa Glørstad.

– Petter Vidar har stålkontroll. Det er til god hjelp. Men det er fortvilende at ikke arbeidet er i gang, når pengene er på plass, sa ordfører Strømskag.

125 parkeringsplasser

Dagens fergeleie på Dyrøy har flere funksjoner. Det er et anløpssted for hurtigbåten som dekker hele Øyrekka, og et omstillingspunkt for reisende med bil og buss til og fra ferje og hurtigbåt.

Det er det ikke kapasitet til.

Den nye løsningen for Dyrøy fergekai inneholder 125 parkeringsplasser, 22 oppstillingsplasser, snuplass for buss, venterom og tavler.

Det skal sørge for bedre trafikksikkerhet og mindre trafikkaos. I tillegg vil mer kapasitet på båtene sørge for at flere biler kan bli med ut til øyrekka. Det vil også kunne lette på parkeringsutfordringene.