Rekkverk av betong som er boltet fast i tredekket på brua er nå montert. Det nye rekkverket kommer i tillegg til det originale som er dårlig, forklarer Atle Ivar Kristiansen. Han er veimester på Frøya for veiselskapet Mesta, og mener sikkerheten er litt bedre nå.

– Bedre enn ingen ting

– Jeg hører flere er glade for at det i det minste er noe som blir gjort her nå. Vi har hatt en lastebil som heiste på plass rekkverket. Akkurat da måtte noen vente en time før de kunne få kjøre over. Men de var fornøyde med at noe skjer. Dette er bedre enn ingen ting, mener jeg og de jeg snakket med da vi satte opp rekkverket.

Det har gått flere år med protester og markeringer for å få skiftet ut hele brua som er farlig for trafikantene. En tenåring mistet livet i en ulykke på moped her for snart tre år siden.

– Solid og engasjement

Kristiansen presiserer at han bare utfører arbeid som er bestemt lengre opp i systemet hos veimyndighetene.

– For myke trafikanter er rekkverket vi setter opp bra sikring. Det er minst dobbelt så bra som det som står der fra før, sier han. En del av hullene i asfalten er også lappet på, forklarer Kristiansen.

Rekkverk av betong er nå montert. Foto: BJØRN LØNNUM ANDREASSEN

– Nå er det lagt på det vi kaller kalde masser for å lappe skader i asfalten.

Kampen for å få en bedre bru har pågått med stort folkelig og lokalpolitisk engasjement. Stadige utsettelser i reparasjoner og utskifting av brua har provosert folk.

Kristiansen forteller at brua er farlig særlig når tredekket på den blir vått og dermed glatt som is.

– Engasjement for sikkerhet på veien trengs og det er bra folk viser hva de mener, sier Kristiansen.