Frøya.no har tidligere omtalt at aktører på øyene opplever at det er dyrt å sende gods med MS Vetlefjord. Urettferdig forskjellsbehandling kan ramme flere, hvis regjeringen gjør noen ferger gratis.

Frøyas ordfører Kristin Strømskag (H) slår fast at høye kostnader og forskjellige priser for å transportere gods til øyene rundt Frøya, er forskjellsbehandling. Problemstillingen er ikke ny, sier hun.

- Konkurransevridende

- Kommunen har vært i kontakt med AtB om kostnadene for transport, og om prisene har vært regulert i henhold til hva AtB godkjente. AtB har konstatert at utviklinga i prisene harmonerer med nasjonal utvikling på prisnivået, sier Strømskag.

Hun vil kontakte Samferdselsdepartementet før politikken fra staten settes ut i live.

- Jeg ønsker å gi statsråden innspill om at ulike veiløse øysamfunn ikke skal skeivfordeles. At man kan ta med gods gratis til øyer man kan dra til med bil, er konkurransevridende. Vi venter at Hurdalsplattformen til regjeringen gir innretninger sånn at ulike øysamfunn ikke forskjellsbehandles. Det er viktig å gi regjeringen innspillene før politikken skal utformes. Frøya er et perfekt eksempel på hvor ulike samfunnene langs kysten er. Innretningen på politikken må ta høyde for det, sier ordføreren.

Snart gratis med Frøyaferga mens godstransport til veiløse øyer koster med MS Vetlefjord. Foto: BJØRN LØNNUM ANDREASSEN

Ingen signaler ennå

Frøya.no omtalte nylig at flere aktører har betalt mange tusen kroner for frakt med MS Vetlefjord, og at fakturagebyr opplevdes å være høye.

FosenNamsos sjø AS drifter MS Vetlefjord. De har foreløpig ikke fått signaler fra staten om lavere priser på transport av gods, forklarer drifts- og HR- sjef Mariann Grønseth.

- Det er ingen signaler som tilsier at det blir gratis å sende gods fremover. Prisene for gods reguleres årlig hovedsakelig basert på endringer i riksregulativet for ferjetakster. Gods kan betales kontant eller med kort, uten gebyr, på fartøyet. Ved utstedelse av faktura på tjenester, blir det tillagt et gebyrtillegg. Dette er spesifisert på våre nettsider, opplyser Grønseth.

Kuttet støtten nylig

Tidligere var det mulig å søke om pengestøtte til transport i distriktene. Roar Pedersen, spesialrådgiver hos Trøndelag fylkeskommune, konstaterer at støtte til transport ble kuttet nå i januar.

- Det er en jungel av tilskudd som helt normalt endrer seg over tid. Dette er et politisk spørsmål. Støtten ble opphevet 1. januar i år fra Trøndelag fylkeskommune. Det finnes ingen ordning per i dag fra fylkeskommunen. Støtten som fantes før var avhengig av overføringer fra staten, og gikk til å kompensere næringslivet for transport over store avstander i distriktene, sier Pedersen.

- Det finnes mange andre ordninger næringsaktører kan søke tilskudd fra, hos Innovasjon Norge med flere. Nasjonale tilskudd er mer dreid over mot å bidra til omstilling og utvikling, sier han.

MS Vetlefjord transporterer varer, biler og folk til og fra Frøya. Foto: ARKIV