Lørdag er det klart for Tour de Frøya. Startskuddet for den første puljen går klokken 13:00 på Sistranda. Deretter vil de fortsette i puljer frem til siste startgruppe begynner rundt klokken 13:45.

Selve rittet varer i ett par-tre timer. De raskeste fullfører runden fra Sistranda, via Flatval, Nordskaget, Sandvika, Hellesvika, Dyrvik og tilbake til sentrum på rundt én time.

– Veien er selvsagt åpen, men vi håper å redusere trafikken, slik at syklistene forstyrres så lite som mulig, sier sikkerhetsansvarlig Johan Pettersen i styret til Tour de Frøya.

– De som kan utsette kjøreturen, oppfordrer vi til å gjøre det, sier Pettersen.

Utfordringer i fjor

I fjor opplevde de noen utfordrende situasjoner.

– Det var en del medgående trafikk som var utfordrende. Noen som kjørte forbi syklistene feilberegnet avstanden. Det er ikke alltid lett å vite hvor raske de er i nedoverbakker med medvind, når man ser tempoet i oppoverbakkene. Man kan fort få seg en overraskelse, forklarer Pettersen.

– Hold god avstand, oppfordrer han.

Arrangørene har gode rutiner for å kontrollere trafikken.

– Rittet startet med ledebil med blinkende lys og skilt. Det vil også være en MC som følger den. Vi har løypevakter som informerer bilistene om når puljene vil passere, forteller han.

De har også mulighet til å stoppe trafikantene i rundkjøringen på Hammarvika og ved Nordskag-krysset.

– Syklistene skal også ta hensyn. De har ikke noe fripass. Men vi håper at bilistene hjelper til. Det beste er om flest mulig utsetter kjøreturen, sier han.

– Grendene er en stor og viktig del av «Tour de Frøya»

Det «Tour de Frøya» får mest skryt for er folkelivet langs løypa. Det er det grendelagene som står for.

Det håper Pettersen at vi vil få se mye til på lørdag.

– Grendene er en stor og viktig del av «Tour de Frøya». Engasjementet langs løypa betyr alt. Og med det været som er meldt, er det ekstra viktig for syklistene å bli motivert, oppfordrer han.

– Grendelagene er veldig flinke til å skape liv, og bidrar med installasjoner og pynt som er kjempeviktige for stemninga. Det vil vi gjerne ha mye av. Vi håper bare at de skjønner at syklistene trenger vei, sier Pettersen.

Foto: Arkiv

– La syklistene sykle fritt

På grunn av en kort distanse på rittet, ca. 44 kilometer, er det et temporitt for de aller raskeste. Det må bilister og publikum ta hensyn til.

– Det er tøft med servering underveis, men vi håper at de kan unngå oppsøkende servering. De som vil benytte seg av tilbud om mat og drikke vil stoppe selv, presiserer han.

– Småflagg langs veien har blitt populært, og det ser veldig flott ut. Bare pass på at de settes en plass der de ikke kommer i konflikt med syklistene. Hvis noen er uheldige og faller på dem kan de bli skadet av slike flagg. Noen har oppfattet slike flagg langs veien som utrygt. Derfor tipser vi om det, sier Pettersen.

Han presiserer at grendene er veldig flinke til å ta hensyn, samtidig som de lager liv, men at de tipser om noen ting de fikk tilbakemelding om etter fjorårets ritt.

– Det er ikke alt man tenker på, når man skal være heiagjeng og kjempe for å lage mest liv. Vi har som jobb å risikotenke, og finne ut hva som kan gå galt. Samtidig lytter vi til tilbakemeldingene vi får fra syklistene, forklarer han.

– Vi håper at syklistene får sykle fritt langs veien, uten forstyrrelser, men med mye motiverende folkeliv, sier Pettersen.