– Essensen av utdanning er å gjøre den smittsomt for barn, slik at en idé tenner en annen.

Det mener Arne Olav Bjørnnes, lærer ved Nordskag oppvekstsenter.

– Dessverre er det vel slik at for mange har begrepet uteskole blitt synonymt med pølsegrilling, sier han.

Han slår et slag for mer uteskole.

– Vår visjon ved Nordskag oppvekstsenter er at uteskolen skal bli en integrert del av den tradisjonelle undervisning. Med uteskolen ønsker vi nå å snu blikket og ta med elever inn i naturen, sier Bjørnnes.

– Opplevelser en ikke kan få i et kasserom

Derfor tok de med seg elevene i 1. og 2. klasse til Stutvassdalen på overnatting. Under kan du lese Arne Olavs innlegg om turen:

Stutvassdalen gir oss et perfekt mulighetsrom til å skape, utforske og få opplevelser en ikke kan få i et klasserom, i tillegg til at disse erfaringer er med oss tilbake til skolen for enda mer læring.

Kent Haraldsen og Linda Iversen har lagt til rette i Stutvassdalen med overnattingsmuligheter i Lavvo, kajakker og kanoer. Denne gangen fikk vi låne Kent sin ATV til å kjøre bagasjen inn til Stutvassdalen.

Det å pakke en sekk og bære selv var ikke vårt mål i denne omgangen. Det kommer senere.

Torsdag 25/ 6 tok vi med oss skolestarterne, 1. og 2. klasse til Stutvassdalen på overnatting.

Været var ikke det beste, men det er også viktig for oss at ungene får kjenne på elementene. Vi bor tross alt på en værutsatt øy hvor vi ofte daglig får erfaringer med de fleste årstider. Det fikk de til gagns denne gangen, heftige regnbyger og sterk vind og innslag av torden.

Elevene prøvde fiskelykken med markstanga, men vi hadde tydeligvis med en gjeng «svartfiskere» å gjøre, da ingen i denne runden fikk fisk. Noen av elvene mente det hadde med markkvaliteten å gjøre, for deretter å true med å smake på den. Eleven ombestemte seg, og mente det hadde vært en idé å forbedre smaken med litt sukker.

De fikk kjenne på hvor godt det er å komme inn i en oppvarmet lavvo. Sette til livs ei stor gryte suppe, og krype ned i en lun sovepose. Dette i fellesskap med små og store venner.

Tett fulgt av en skummel spøkelsesfortelling da den siste rakkerungen hadde kommet seg i soveposen. «Fortell mer!» «Og helst litt skumlere!» var tilbakemeldingene da våre flotte barn lo frydefullt trygt nede i soveposen, tett omkranset av trygge voksne og gode venner.

Nordskag oppvekstsenter retter en stor takk til vår ledelse, FAU og alle de bedriftene som har bidratt med alt vi trenger for å muliggjøre og videreutvikle vår visjon med uteskolekonseptet. Vi mener at dette så absolutt er i tråd med kommunens satsing på å bygge robuste barn.

Hensikten må alltid være å løfte elevene fram og opp. Det er ingen tvil om at det er læreren eller andre ressurspersoner som setter kursen og tar ansvar for retningen, og på denne måten gir mulighetsrom for å skape, utforske og få opplevelser elevene ikke kan få i et klasserom

Samtidig er det viktig å presisere at alle fag egentlig passer ute, og vi har et klart faglig og sosialt mål for alle «ut av klasserommet»-opplevelsene vi legger til rette for.

Vi vet at det er viktig å ikke undervurdere unger når man tar dem seg ut på tur. For dette erfarer vi gang på gang.

Kanskje ikke så merkelig at det er foreldre som er kritiske til uteskolekonseptet og heller vil at elevene skal sitte i klasserommet og motta lærdom.

Det må tilføyes at vi jobber ut fra et utvidet uteskolebegrep, de estetiske fagene er også en del av innholdet i uteskolen. Derfor er det viktig å ha tilgang til sløyd og formingslokaler.

Som et ledd i arbeidet med å utvikle et mer helhetlig læringsmiljø, ønsker vi å sette uteskolen i system faglig og sosialt.