Av 450 lokalmatprodusenter, med 4000 lokalmatprodukter, stikker Garnviks røkeri seg frem som en av topp ti vekstvinnere i Norge.

Frøyabedriften har en omsetningsvekst på utrolige 43 prosent hos Meny i 2021.

– Det er kjempeartig. Vi har hatt en kjempeøkning i fjor, men at vi skulle være blant de ti beste på vekst hadde vi aldri regnet med, sier Vidar Garnvik, til Frøya.no.

Det var Hitra-Frøya som først omtalte saken.

Har klart å bygge en merkevare

– Dette viser at vi har klart å bygge opp en merkevare som er kjent i store deler av Norge, sier Garnvik.

– Nå ser det ut til at mange har funnet ut hvor de får tak i Garnviks-produkter, og at de kjøper produktene våre igjen og igjen, sier han og smiler.

– Vi jobber med videre utvidelser, men det er ikke gjort over natta. Vi skal skyndte oss sakte, sier Vidar.

Har ansatt ny medarbeider

I 2021 hadde Garnviks røkeri en vekst på hele 25 prosent, med en omsetning på 10 millioner kroner.

– Det har vært hektisk, sier Vidar og ler.

– Vi har ansatt en ny som begynte 1. desember, som kan ta seg av litt papirarbeid. Dermed er vi fem årsverk i bedriften. Det trengs, sier Garnvik.

– Vi har fokus på å holde kostnadene nede, men det koster å vokse. Skal vi henge med, må vi investere. Derfor har vi glade for at inntektene øker samtidig, sier han.

– Vi er godt fornøyde, men jobber mot nye markeder i 2022. Jeg vil ikke selge skinnet før bjørnen er skutt, men vi har planer, smiler Vidar.

Lokalmat er dagligvarevinner

Lokalmat er dagligvarevinner i 2021. Det melder Meny i en pressemelding. Salget av lokalmat økte med hele 13 prosent i 2021.

Ingen varekategori vokser like mye i Meny. Nordmenn vil ha norske produkter med unik historie og lokal identitet. Lokalmat endte derfor med en omsetning på 1,35 milliarder kroner i 2021.

- På ti år har lokalmat gått fra å være veldig smale produkter for spesielt interesserte til noen mange vil ha. Dette er en gledelig og viktig utvikling som bidrar til flere lokale arbeidsplasser og mangfold av leverandører, samt større utvalg av norskproduserte varer i våre butikker, sier Meny-sjef Vegard Kjuus.

Korona-effekt

I 2011 solgte Meny lokalmat for drøye 200 millioner kroner. På 10 år er salget nesten syvdoblet.

Nå utgjør lokalmat seks prosent av Menys omsetning. Salget har skutt fart de siste to årene, noe Kjuus tror blant annet skyldes økt bevisstgjøring hos forbrukere som et resultat av korona.

- Da pandemien rammet våren 2020, kjørte vi markedskampanjer for å hjelpe de små og sårbare lokalmatprodusentene. Vi så en umiddelbar økning, som gledelig nok har holdt seg. Lokalmat handler om kvalitet og matkultur, men også utnyttelse av lokale råvarer og en tydelig geografisk identitet, sier Kjuus.

Vekstvinnerne i 2021 – lokalmat i MENY:

Jentene på tunet (håndlaget sjokolade), Selbu, + 236%

Balholm (fruktdrikker), Balestrand, +159%

Klokk & Co (håndtverksøl), Oslo, +107%

Galåvolden Gård (gårdsmat), Røros, + 94%

Metervare (håndtverkspølser), Oslo, + 87%

Thorbjørnrud Ysteri, (håndtverkoster), Hadeland, +78%

Ostegården (håndverksoster), Fana utenfor Bergen,+67%

Bamsrudlåven (gårdsis), Mysen, +53%

Garnvik Røkeri (røkt laks og ørret), Frøya, +43%

Nøisom (håndverksøl) Fredrikstad, +42%