Både brannvesenet på Fosen, og Trøndelag fylkeskommune frykter for sikkerheten i tuneller uten bommer.

Forstår ikke faren

Per Ove Johansen i Fosen brann- og redningstjeneste forteller om farlige erfaringer. De har opplevd at noen bare kjører inn i tuneller på rødt lys.

- Skadepotensialet er stort når noen velger å kjøre på rødt. De kan kjøre på de som jobber i tunnelen, de kan kjøre på bilen foran eller krasje i tunnelveggen, sier han.

Det forklares at mange trafikanter ikke forstår faren som kan oppstå ved å kjøre inn i en stengt tunnel.

Foreslår fysiske bommer

Fylkeskommunen ønsker derfor å fremme et forslag som fører til at tunneler på trønderske fylkesveger kan få fysiske bommer. Dette vil ikke bare øke sikkerheten, men også føre til reduserte kostnader på sikt, går det fram av en pressemelding.

- Med fysiske bommer kan vi i tillegg reduserer kostnadene til drift og vedlikehold, sier praktisk tunnelforvalter i Trøndelag fylkeskommune, Bernt Olav Opheim.

Frøyatunnelen har fysisk bom som inspirerer til økt sikkerhet andre steder. Foto: TRØNDELAG FYLKESKOMMUNE