Torsdag blir en stor dag for Europris. Da åpner nemlig butikk nummer 271, den åpnes i det nye handelssenteret på Hammarvika på Frøya.

– Den som er tidlig ute kan sikre seg smågodt som åpningspresang. Dessuten blir det snorklipping ved varaordfører Knut Strømøy, rød løper og kaffe og kaker i anerkjent Europris-stil. Mange gode tilbud hører også med.

Det sier butikksjef Sindre Gjønnes i en pressemelding.

Ung butikksjef

24-åringen er en av Europris’ yngste butikksjefer, og gleder seg veldig til åpningen i morgen.

– Butikken er «top notch». Den er så strøken som du kan få den, og både vi ti som skal jobbe her – og kundene - gleder seg til dørene åpnes, fastslår Gjønnes.

Han startet Europris-karrieren med sommerjobb hjemme i Orkanger. Her har han gått gradene, og hadde avansert til stillingen som assisterende butikksjef i Orkanger da muligheten bød seg på Frøya.

– Foreldrene mine har hytte her, og til nå har jeg bodd der når jeg ikke har pendlet tilbake til Orkanger om kvelden, men planen er skaffe meg noe eget, sier Gjønnes.

Hagemøbler, bålpanner og smågodt

Europris-butikken blir på hele 1.150 kvadratmeter i nybygget i Nordfrøyveien der vi også finner Coop Extra og Coop Byggmix.

Det tror butikksjefen at er perfekt størrelse for øyværingene.

– I tillegg til de over 5.000 fastboende på Frøya, er jo Frøya en perle av et ferieparadis og med mange feriegjester som også blir en viktig del av kundegrunnlaget for oss, sier Gjønnes.

Butikken er innredet med det siste av det siste, og blir dermed den mest moderne av alle Europris-butikker, forteller Gjønnes.

– På Frøya skal dere møte et varehus smekkfullt av produkter, sier han.

– Særlig gode åpningstilbud blir det på hagemøbler, bålpanner, smågodt til 8,90 og Sørlandschips, for å nevne noe, sier Gjønnes.

Vokser mer enn markedet

Europris-kjeden åpnet i 2021 fire nye butikker, gjennomførte fem relokaliseringer og fem utvidelser, mens seks butikker ble bygget om og modernisert.

Etter den eventyrlige veksten i 2020 hvor totalveksten ble 27,8 prosent, hadde kjeden i 2021 en vekst på 2,2 prosent. I samme periode hadde butikkhandel innen bredt vareutvalg en tilbakegang på 0,6 prosent (SSB tall fra Virke).

Europris har hatt vekst hvert eneste år de siste 29 årene. Den årlige kunde- og markedsundersøkelsen viser at kundene er fornøyde og Europris har hatt fremgang på viktige parametere som pris persepsjon, kampanjer, produkt kvalitet, kundeopplevelse og service.

Europris vil fortsette å oppgradere både butikker og kategorier, samt relokalisere og åpne nye butikker for å fortsette å tilfredsstille kundene i årene som kommer.