Pressemelding, Coop Nordvest:

Lokalt produsert mat og drikke får en stadig større plass hos forbrukerne. 2021 ble et nytt rekordår på lokalmat for Coop Nordvest. Det ble det også for en av de lokale leverandørene, Garnvik Røkeri.

– Vi er svært fornøyde, sier Vidar Garnvik.

Etter en fantastisk avslutning i desember, kunne Coop NV, som strekker seg fra Sogn til Trøndelag, til slutt notere seg for salg av lokalmat for 179 millioner kroner i fjor. Det er en økning på tre millioner kroner fra året før, og betyr at de fremdeles er det samvirkelaget i Norge som selger mest lokalmat.

Langsiktig satsing

- Det er ingen tvil om at interessen for lokalmat bare øker, det samme gjør konkurransen. Det er positivt, slår viseadministrerende direktør Geir Espe i Coop NV fast.

- Dette er noe vi har jobbet målretta med i mange år, vi har egne ansvarlige for lokalmat som følger tett både leverandørene og butikkene i hele samvirkelaget. I tillegg har vi ansatte som blir kurset flere ganger i året og har et spesielt ansvar for å følge opp i egne butikker.

- De ti siste årene har vi hatt fokus på å utvikle gode salgsløsinger i butikk og har i dag produkter fra over 160 lokalmatprodusenter. Den langsiktige satsingen gir stor lokal verdiskaping, og gode og viktige arbeidsplasser ute i distriktene. Det gjør at mange gårdsbruk og lokale bedrifter kan holde det gående og stadig utvikle seg, det er et samarbeid alle har en felles interesse av at skal gå bra, og det gjør det, sier Espe.

Stor vekst for Garnviks Røkeri

Familiebedriften Garnviks Røkeri på Frøya er en av lokalmatprodusentene som har bidratt til veksten.

De leverte røkt laks, røkt ørret og ulike sildeprodukter for ca. 1,4 mill. kroner til Coop NV i fjor, en økning på over 27 prosent.

- Vi er veldig fornøyd med 2021. Totalt økte vi omsetninga med 25 prosent, fra litt under åtte millioner til ca. ti millioner kroner. Når en vet at mesteparten er biter på 200 gram, blir det ganske mange biter, smiler daglig leder Vidar Garnvik.

Han ser ikke bort fra at pandemien kan være litt av forklaringa på veksten, men langt fra alt.

- Det er ikke noe minus at nordmenn handler mer i Norge. Samtidig har vi gjennom flere år jobbet bevisst med å bygge opp produktene våre som merkevarer. Vi kompromisser aldri når det gjelder kvalitet, og utvikler stadig nye smaker, sier Vidar, som har fått flere priser for sine røkte produkter.

Ser lyst på framtida

Og her på Frøya, et fyrtårn i norsk havbruk, ser Garnviks Røkeri med sine fem ansatte lyst på framtida:

- I juletider får vi mange forespørsler fra hele landet fra folk som har fått våre produkter i gavepakninger. Det forteller at vi har potensial, og vi er interessert i å øke utbredelsen og produksjonen. Å ha et stort nok volum, samtidig som en holder fast på høy kvalitet, er helt nødvendig for å på sikt kunne overleve som lokalmatprodusent, slår Vidar Garnvik fast.

I dag leverer de mest i hele Trøndelag og nedover i Møre og Romsdal. De er også med i Coop sin matløype «Verdt å tråkke til», som Arne Hjeltnes og Arne Brimi har gjort kjent.

Imponert over produsentene

- Produsentene av lokalmat gjør en kjempejobb. De tilpasser seg et skiftende marked, de er innovative og flinke til å utvikle nye produkter, men med beina godt plantet i gamle mattradisjoner og lokal identitet. Ved å levere kvalitet og være nytenkende har de en viktig rolle i det økende salget, sier ansvarlig for lokalmat i Coop Nordvest, Olav Jermstad.

- Kundene er mer og mer opptatt av opphavet til maten de kjøper. I tillegg ser vi at lokalmat er blitt hverdagsmat. Vår jobb er å legge til rette for at produsentene skal ha en god plass å selge varene sine, slik at de blir til glede for våre kunder, som også er eiere av våre butikker, slår Jermstad fast.

Alle økte

Coop sine fire butikker på Frøya og Hitra solgte i fjor lokalmat for litt under tre millioner kroner.

Både Sistranda, Dyrøy, Nordskag og Hamarvik økte salget. På Dyrøy ble økningen i desember på hele 29 prosent, etter nyåpninga som Prix Dyrøy.