Partiet har kjempet en lang kamp om å få en beredskap når tunnelen må stenge.

Snart kommer flytende ferjeleie som kan brukes til beredskap hvis tunellen stenges.

- Seier!

Johansen leder Pensjonistpartiet på Frøya og er temmelig glad for at Fylkeskommunen vil få på plass et flytende fergeleie.

- Vi kan godt markere dette! Vi har blitt hørt siden vi starten med 1.200 underskrifter og krav til bedre beredskap. Partiet engasjerte seg tidlig fordi en nødløsning har manglet hvis tunnelen stenger, sier han.

- I 2020 hadde tunellen eksistert i 20 år uten noe ordning med sikkerheten. Vi laget en aksjon og mente en ferjeløsning antagelig var best. En ferje ville komme på plass ganske fort mente vi, for vi ville ikke være isolert på Frøya!

– Når tunellen er stengt er vi isolert, og vi må ha en løsning for nødvendig transport. Ikke mye skal til før tunnelen kan bli stengt i flere dager, sier Johansen.

Som lokalavisa Frøya.no nylig omtalte, har altså Fylkeskommunen vedtatt å etablere fysisk infrastruktur for mobile ferjekaier. Mobil ferjekai vil være et av tiltakene som fylket kommer med i forbindelse med oppgraderingen av tunnelen.

- Vi i Pensjonistpartiet skal egenhendig ankre opp det fergeleiet så det blir liggende der etter arbeidet i tunellen, sier han litt spøkefullt .

- Det trengs ikke en ferje som skal ligge der konstant. Det trengs en som kan settes inn uten at det tar alt for lang tid, ved behov.

Mulig bompenger

I ettertid er det diskutert hva beredskapen bør bestå av, forklarer Johansen videre.

Svein Viggo Johansen hadde leserinnlegg om saken i lokalavisa Frøya.no i august 2020, og brukte bilde fra åpningen av ferjeleiet på Flatval 1964. Foto: ARKIV

- Ny tunell, eller en egen tunell for beredskap. Prisen for dette er høy. En løsning med tunell og bompenger er diskutert, men vi ville ikke ha mer bompenger, sier han.

- Lokalt næringsliv har ønsket å gå inn med opptil 200 millioner kroner, men det er bare småpenger. Ny tunell koster antagelig én milliard, forteller han.

Høyst betenkelig

I sakens anledning poengterer også Johansen sikkerheten i selve tunellen som den er i dag.

- Først nå skal fylkeskommunen få analysert sikkerheten i tunnelen i forhold til redning og sikkerhet. Det er høyst betenkelig at de ikke har gjort dette før nå. Hva skjer den dagen vi får en stor brann i tunellen? Det finnes ingen muligheter til å gå inn, sier han.