Nylig var eks-pendler Tom Kjærås her i lokalavisa og påpekte at det er vanskelig å være pendler på Sula. Mange har forsøkt seg som fastboende og pendlet, men de fleste klarer det kun i en periode, ga Kjærås uttrykk for.

For lang tid

Årsaken er ikke antall anløp og avganger på Sula, men tidsbruken. Pendlere fra Sula som følger ordinær arbeidstid har ingen direkteruter, sånn som pendlere fra Mausund har. På hverdager må alle fra Sula innom Mausund før de kommer til Dyrøya.

Harald Storrønning er direktør for tilbudsutvikling hos AtB som organiserer båtene.

- AtB opplever at tilbudene med ferge og hurtigbåt er balansert i forhold til hva som etterspørres av Trafikkrådet og dialogen med Frøya kommune. Ruta til Sula er trolig så optimal som det går an å få den. Vi må prioritere innenfor tilgjengelige mannskaps- og de båt-ressurser vi har. Utfordringa har vært at vi tidvis ikke har greid å være forutsigbare i forhold til været, men det har det vært jobbet med sammen med Fosennamsos sjø som har båtene, sier han.

- Kan Sula få en eller to direktebåter om morgenen til Dyrøyta, så flere lettere kan pendle?

- Dette er en ny problemstilling og vi opplever enighet med Trafikkrådet om at dagens pendlertilbud er det beste i forhold til reiser fra Sula og Mausund, sier Storrønning.

Ikke enkelt å få flere direktebåter til og fra Sula, forklarer Harald Storrønning i AtB. Foto: AtB

Ikke ekstra penger

- Vi har ikke fått noen friske midler som gjør at vi kan øke frekvensen på dagens avgangene til og fra Sula, og frekvensen på avgangene fram til 2024 kan eventuelt justeres for å oppnå andre formål. Antallet avganger blir det samme fra 2024 men det settes inn større fartøy som kan ta med flere folk og flere biler, sier han.

Spørsmål om økt hyppigheten på båtenes avganger er en økonomisk utfordring som enten innebærer omprioritering fra andre tilbud eller nye midler, og dermed blir det fort et politisk spørsmål.

– Vi prøver å se hva som kan gjøres bedre, men det er også begrensninger i hviletid for de som jobber på båtene. Hvis vi skulle legge til en rute på en plass, må vi ta bort noe fra en annen plass. Noe ekstra skift med mannskap finnes det ikke mulighet til å sette inn nå, forklarer Storrønning.

Frøyaferga og MS Vetlefjord trafikkerer øyene utenfor Frøya. Foto: BJØRN LØNNUM ANDREASSEN