– Vi har bekreftet salg på 66 kroner på 3-4, 70 kroner på 4-5, og 5-6 har vi ikke solgt ennå, men tipper 72-73 kroner. På 6+ kan en få opp mot 80 kroner i Europa, og enda mer i Kina. Det er lave snittvekter og sterk manko på 6+, sier en selger ved et oppdrettselskap til iLaks.no. Han er ikke overrasket over prishoppet.

Sprik

Dette er en betydelig oppgang i prisene i fra romjulen, da fisken ble handlet på nedre del av 60-tallet. Samtlige industrikilder viser til et klart løft i prisene.

– Sterkt sprik på fly versus industri (i Europa – red. anm.). Priser på 3-4 (og oppover) fra 65-68 kroner – fly er 70-77 kroner, sier en innkjøper til iLaks.

Det betyr at det er et historisk sus over prisnivået ved årets inngang. De siste 30 år er det kun to ganger registrert høyere januarpriser – i 2017 og 2020.

Periode

– Opp to til fire kroner, tenker jeg, sier en trader, og viser til priser fra 63 til 68 kroner for de mest omsatte vektklassene.

Mangel på stor laks gjør at prisene går opp. Foto: ARKIVFOTO

– Vi får kjøpt på de prisene, for de store har mye fisk. Vi har ikke kjøpt så mange biler, men vi har kjøpt litt. Det blir nok sånn en periode der de store aktørene har 75 prosent av fisken, spår han.

– En pris midt på 60-tallet er ikke å forakte, sier han, men nevner korona som en joker. Det er masse variabler å hensynta. Vi klarer ikke å spå det, vi må bare leve med markedet, sier han til iLaks.no.