– Det er bra at det blir billigere å reise kollektivt langs kysten. Men her kan det se ut som om regjeringa ikke har tatt høyde for at det er store variasjoner i landet vårt, sier Mari Holm Lønseth, stortingsrepresentant for Høyre.

– Transportbehovet er like stort

I Hurdalsplattformen loves det halv pris på ferjebilletter, og gratis ferje på strekninger med under 100 000 passasjerer årlig. Det loves også gratis ferge for øyer uten veiforbindelse til fastlandet. Det samme løftet gis ikke om hurtigbåtsambandene.

Det får Holm Lønseth til å reagere:

– I Frøya kommune finnes det eksempel på båtsamband som både opereres av ferje og av hurtigbåt/hurtigferge (kombikatamaran). Sambandet Dyrøy-Øyrekka betjenes av både kombikatamaranen MS Vetlefjord og av fergen MF Frøyaferja, sier hun.

– Det vil være veldig rart om det er sånn å forstå at noen avganger er gratis, mens andre ikke er det. Transportbehovet er akkurat like stort, påpeker Holm Lønseth.

– Jeg ser frem til en avklaring fra samferdselsministeren.

Noen ganger vil det bli gratis, andre ikke

Nå stiller hun spørsmål til samferdselsministeren, for å få avklart om MS Vetlefjord skal regnes som et samband hvor passasjerene skal få gratis ferge?

– Trøndelag fylkeskommune har foretatt en vurdering av om MS Vetlefjord faller innenfor regjeringens løfte om gratis ferge, og konkludert med skipet ikke gjør det. Dermed er konklusjonen av reisende til Øyrekka noen ganger vil få gratis transport, mens andre ganger ikke. Det vil også medføre at innbyggere på noen av øyene har tilgang på gratis transport, mens andre ikke har det. Dette til tross for at behovet for transport er like stort, sier Holm Lønseth.

– Denne politikken vil bety at båten fra Dyrøy til Mausundvær og Sula onsdag morgen klokken 07.00 skal være gratis, mens båten som går samme strekning klokken 11.25 skal ha full pris.

Dette gir ingen mening, sier Holm Lønseth.

– Nå får samferdselsministeren mulighet til å avklare den usikkerheten som nå har oppstått, sier hun.