Pressemelding, Statens Vegvesen:

Mangler og svikt i rutiner for inspeksjoner og oppdateringer av bruforvaltningssystemet har ført til sterke reaksjoner i hele Norge.

På Frøya er det fem broer som Statens vegvesen mener har alvorlige skader som burde vært utbedret av vegkontoret i Sør-Trøndelag. Det er de som har ansvaret for bruvedlikeholdet.

De fem broene som er karakterisert som alvorlig skadet på Frøya er Trøastrømmen og Kvernøystrømmen på veien mot fergeleiet på Dyrøya, samt en liten bro på Sula og en i Tungvågen, Reva og Tungvåg Østre.

- Dersom vi er usikre blir bruen stengt

Nå går Statens vegvesen ut med en melding om at de vil gå gjennom alle mangler som er oppdaget av VG, for å se på om det er svikt i rutinene for inspeksjoner eller oppdateringene av bruforvaltningssystemet Brutus som er problemet.

 Brutus. Statens vegvesen har satt ned et nasjonalt prosjekt for å gjennomgå forvaltningen av bruene.

– Vi ser at vi ikke har vært så gode på oppfølgingen av bruene som vi skulle ønske, og dette skal vi rydde opp i, sier direktør Jane Bordal i Vegdirektoratet.

Innen nyttår skal gruppen, som ledes av regionvegsjef Helge Eidsnes, levere sin rapport.

– Ingen trafikanter skal kjenne uro for sikkerheten på bruene. Vi går ikke på akkord med trafikantenes sikkerhet, sier Bordal.

– Er vi usikre på om en bru er trygg, så blir den strengt, legger hun til.

8 000 inspeksjoner

Statens vegvesen gjennomførte over 8 000 bruinspeksjoner i fjor. I tillegg gjennomfører våre driftsentreprenører generelle inspeksjoner hver uke på riksveg og annenhver uke på fylkesveg. Disse generelle inspeksjonene skal blant annet fastlegge tilstanden på brua, avdekke skader og overvåke skadeutvikling.

Vegvesenet erkjenner at registeret (Brutus) ikke er tilstrekkelig ajourført. Det er også et etterslep i de fysiske inspeksjonene av mange bruer.

Dette er påpekt av Vegtilsynet og ytterligere dokumentert i VG.

– Vi skal ha orden i systemene, og det har ikke vært bra nok. Men dette er ikke det samme som utrygge bruer. Det tør jeg si fordi vi har flinke fagfolk i hver krok av dette landet som har stor kunnskap om sin brumasse. Vi benytter høyt kvalifiserte ingeniører, både egne fagfolk og innleide brueksperter, sier Bordal.