Frøya nyheter

30.10.2020 °C m/s
Annonser
Ola Grønskag Skole Storforeldremøte

-Håper vi er ferdig med å sminke grisen

Ola Grønskag mener at den eneste måten å løfte frøyaskolen på, er å være ærlig og slutte å pynte på resultatene. Det er oppvekstsjefen enig i.

Lena Lena Jørgensen +47 976 98 465
Annonser

- Jeg håper at vi er ferdig med tiden der vi sminker grisen, sier Ola Grønskag, under skoleløft-møtet i Frøya kultur- og kompetansesenter tirsdag kveld.

- Faktum er at skolen vår er i en krise. Det har vi vært i lengre tid. Nå er det ikke lenger tid for å gå rundt grøten. Vi må være ærlige om de utfordringene vi faktisk ha. Da tror jeg at vi kan snu dette, sier Grønskag.

- Hvis politikerne blir presentert retorikk som forvirrer, kan de heller ikke bidra til endring. Vi må alle jobbe sammen for å få til dette, sier han.

Det er oppvekstsjef Roger Antonsen helt enig i.

- Jeg jobber med en rapport som skal legges frem for politikerne i kommunestyret veldig snart. Den skal være helt ærlig, sier Antonsen.


LES OGSÅ: Stort engasjement for felles skoleløft


- Influencere skal vi være obs på

Grønskag er tidligere rektor, lærer og en kunnskapsrik mann innenfor skolefeltet. Han er også svært interessert i forskning, og har stor tro på det arbeidet som Frøya kommune nå har satt i gang med Øya-prosjektet.

- Jeg mener at Øya-prosjektet, det trengs en hel øy til å oppdra et barn, er en veldig god idé. Det mest geniale er å definere alle som deltar i oppdragelsen, sier Grønskag.

- Da jeg var liten likte jeg å sprenge ting. Og jeg fikk like mye pes da jeg ble oppdaga av mine egne foreldre som av andre voksne rundt rundt omkring på øya. Det var enkelt å forholde seg til. Slik er det ikke i dag, mener han.

Han mener at foreldre lurer seg selv dersom de tror at de er alene om oppdragelsen.

- La oss bruke programmet Paradise Hotel som eksempel. Jeg så en episode der tre unge mennesker sto og pratet sammen. Hun ene var såkalt influencer, begynner Grønskag:

- De snakket om Albert Einstein og hans oppfinnelser. Dette byr på flere misforståelser. For hva var det han oppfant? Hun ene tenker på eplet som falt ned. Men nei, hun andre sier at det er Adam fra bibelen. Da får hun tredje en lysende idé: Var det ikke han som oppfant graviditeten?, forteller Grønskag.

- Influencere skal vi være obs på. Det er antakelig smittsomt, smiler han.



Artikkelen fortsetter under bildet:

Paneldebatt Skoleløft Skolemøte Tore Strømøy Tore Strømøy ledet paneldebatten. Her har Espen Arntsberg, Espen Viken, Renathe Greve, Kent Roger Wahlvåg, Roar Landevaag og Liv Randi Thorsø inntatt scenen.



- Testing og prøving har blitt en plage

Grønskag oppfordret foreldre til å fortelle historier og lese til ungene sine. Han oppfordret næringslivet til å være en av de gode hjelperne til skolen, men å la skolen få drive med undervisning av allmennkunnskap.

Han anbefalte skolen å se på det store handlingsrommet de har for hvordan de kan lære bort kunnskap. Og til slutt tok han for seg hvordan man måler om man har lykkes:

- Skolen er gjennomsyret med målstyring. Testing og prøving har blitt en plage for skolen. Lærerne må få tid til å være lærere og til å ha gode relasjoner med elevene sine. Det er veldig viktig, sa Grønskag.



- Arbeidsmoral og holdninger er viktigst

Etter Grønskag hadde holdt sitt innlegg var det klart for paneldebatt ledet av Tore Strømøy. Her fikk utdanningsaktører, næringslivet, idretten, mødre, fedre og ungdom komme med sine innspill.

Alle aktørene på scenen er opptatt av det samme; å gi ungdommene gode opplevelser, å oppfordre dem til å ta videre utdanning eller å jobbe hardt for å komme inn i drømmeyrket.

Håpet er selvsagt at de fleste vil jobbe for å utvikle frøyasamfunnet videre.

- Jeg tror det er viktig å oppfordre ungdommene til å velge noe de har lyst til å gjøre. Hvis ikke lysten ligger til grunn og de brenner for det de skal jobbe med blir det et langt arbeidsliv, sa Renathe Greve, personalleder i Åkerblå.

- Det er vanskelig å se inn i glasskula og spå hvordan behovet på Frøya vil bli om 20 år. Folk lo og sa at vi var idioter da vi studerte til å bli navigatører, men plutselig var det behov for oss. Det er lurt å velge etter interesser, sa Kent Roger Wahlvåg, mannskapssjef i Frøygruppen.

- Det er vår jobb å være flinkere til å vise hvilke muligheter som finnes, sa Wahlvåg.

Næringslivsaktørene er opptatt av å få riktig kompetanse ut til Frøya, og er avhengig av flere arbeidstakere med høyere utdanning. De mener likevel at det er en ting som topper alle resultater og grader – personlige kvaliteter.

- Arbeidsmoral og holdninger er det som er aller viktigst. Vi kan lære de fleste alle oppgaver, men holdningene må være på plass, sa Roar Landevaag, daglig leder i KN Entreprenør.


Artikkelen fortsetter under bildet:

Paneldebatt Skole Tore Strømøy Mange aktører fikk komme med sine innspill. Her er Eirin Teigås, Espen Viken, Kristin Reppe Storø, Lars Nordgaard, Per Ove Espnes, Celine Wedø Bårdsen og Torill Pettersen.


Ønsker å bli sett

Ungdommens representant Celine Wedø Bårdsen i Frøya ungdomsråd synes det er demotiverende å få høre at elevene på Frøya er så dårlige. Hun synes at mye er bra i frøyaskolen, men savner muligheten for å engasjere seg.

- Da vi prøvde å engasjere oss i skolestreik for klima fikk vi ikke lov. Da hadde vi fått fravær. Og får vi fravær viser det dårlige holdninger når vi skal søke jobb, forklarte Wedø Bårdsen.

Hun fikk støtte fra Torill Pettersen i Frøya Næringsforum som mener at det er viktig å begeistre og motivere ungdommene.

- Jeg tror ungdommene ønsker å bli sett og bli satt pris på. De må vite at vi trenger dem. Det er vår viktigste jobb, sa Pettersen.



- Viktig å bry seg

Per Ove Espnes, A-lagssjef i Frøya FK, bruker ofte sin yndlingstrener som mal når han selv skal utvikle seg som fotballtrener. Det samme oppfordrer han lærere til å gjøre.

- Jeg tror mye handler om mennesket i rollen. De trenerne eller lærerne man husker best og som har mest påvirkning er de som bryr seg og går utenfor rollen sin, sa Espnes.

Det var FAU-leder Lars Nordgaard enig i:

- Vi må lytte mer til hverandre. Det bør ikke være oss og dem. Vi bør spille på lag, sa Nordgaard.


Artikkelen fortsetter under bildet:

Per Ove Espnes Cecilie Wedø Bårdsen Torill Pettersen Skoledebatt Per Ove Espnes, Cecilie Wedø Bårdsen og Torill Pettersen



- Verdensmestere på planer som ligger i skuffer

Den som var tøffest i kritikken av frøyaskolen var utviklingsveileder Espen Viken. Han har tett kjennskap til frøyaskolen.

- Frøya er verdensmestere på planer som ligger i skuffer, men det er ingen som vet hva som skjer, påsto Espen Viken, og fikk applaus fra publikum.

Han mente at Frøya måtte bli mindre resultatorientert, og jobbe mer for å vinne tilbake garderoben.

- Frøya kommune har sagt at målet er at frøyaskolen skal levere på landssnittet innen 2020. Det er litt som å si til Frøya FK som nå er i 6.divisjon at de skal være i 2.divisjon om fire år, mente Viken.

- Det er viktig å spørre skolen om hva de trenger for å få til løftet. Ikke bare be om løftet, sa han.

Kristin Reppe Storø (Ap) var eneste representant på scenen som kunne svare som en av skoleeierne. Hun mener at Frøya kommune har gjort mye for å legge til gode rammer for skolen.

- Vi har satt tydelige krav. Det er samhandlingen vi må jobbe mer med. Jeg synes Øya-prosjektet og det felles løftet som det jobbes med nå er veldig positivt, sa Reppe Storø.

- Jeg er helt enig med Kristin i at man må samhandle. Det hjelper ikke å skylde på hverandre. Det må være felles enighet om å få til et løft. Det høres ut som at dere er på riktig vei, sa Viken.



Eirin Teigås Espen Viken Kristin R Storø Lars Nordgaard Skoledebatt Eirin Teigås, Espen Viken, Kristin Reppe Storø og Lars Nordaard.
Annonser
Annonser