°C
Annonser
Geir Magne Viken, Fosted Verkstedservice AS, Dekkskift, Dekk Daglig leder Geir Magne Viken forteller at Fosen Verkstedservice AS har det svært travelt om dagen.

Folk strømmer til for å skifte dekk før tidsfristen

Etter at fristen for dekkskift ble endret til 1.mai har mange stormet til hos Fosen Verkstedservice for å legge om til sommerdekk denne uken.

Ida Nordland Hillestad Ida Nordland Hillestad +47 480 90 059
Annonser

- I snitt tror jeg vi kan regne med å skifte dekk på minst ti biler hver dag, det er ganske mye. Vi har satt to ansatte til å kun jobbe med dette, slik at vi har tid til å gjøre alt annet i tillegg, sier Geir Magne Viken, daglig leder ved Fosen Verkstedservice AS.

Vi nærmer oss våren og varmere tider, og med det kommer også omlegging til sommerdekk. Nå er tidsfristen for dekkskift endret til 1. mai og det har derfor vært hektiske dager for de ansatte på verkstedet.

- Dekkskift kommer jo i tillegg til alt annet vi gjør, så det er travle dager for oss nå. Det er mange som kommer på at tidsfristen er denne helgen, og må skyndte seg for å bestille time, smiler han.




Tungt arbeid

Denne uken har det i snitt blitt skiftet dekk på minst ti biler hver dag. Fosen Verkstedservice skifter ikke bare dekk på personbiler, men også varebiler, lastebiler og busser.

- Det er tungt arbeid for de ansatte og det krever mye jobb. Det er ingen vits i å stresse, det krever nøysomhet å skifte dekk, sier Viken.

- Etter vi har skiftet dekk på bilene pleier vi å henge en lapp i speilet med informasjon om å etterstramme hjulmuttere på dekkene. Det er kjempeviktig at man husker på etter 30 - 50 kilometer kjøring. I verste fall risikerer du og miste et hjul, legger han til.

Viken forteller at de i tillegg til å skifte dekk også oppbevarer hjulene til kundene i et dekkhotell de har på verkstedet.

- Mange velger å oppbevare dekkene sine her. Da vasker vi dem, sjekker at alt er i orden og passer på at kunden til enhver tid har gode nok dekk å kjøre med, sier Viken.

- Veldig typisk for dekk som kjører her på Frøya og Hitra, er at de blir mest slitt på kantene, ettersom vi har mange strekninger med sporete vei. Da kan det være fint at noen med kompetanse vurderer når de skal skiftes ut, legger han til.


Saken fortsetter under bildet.

Dekksjef Markus Viken bruker vanligvis 30 minutter på å legge om til vinterdekk.




- Finnes ikke helårsdekk

Mange liker tanken om å kunne bruke samme dekk året rundt, dette synes ikke Viken noe særlig om.

- Mange tror de kan kjøre med sine piggfrie vinterdekk hele året, det er
ikke å anbefale. Det er en grunn for at vi har sommerdekk, og det er fordi de drenerer vann på en mye mer effektiv måte. De er også laget for å fungere i høyere temperaturer og har en helt annen gummiblanding enn hva vinterdekk har, sier Viken.

- Det finnes ikke noen gode helårsdekk. Det kan være direkte farlig å kjøre på piggfrie dekk på varme sommerdager. Du kan sammenligne det med å kjøre på blankis hvis du kjører på nylagt asfalt i regnvær på en varm sommerdag, det er null grep, legger han til.

- Jeg anbefaler jo derfor at man alltid skifter hjul etter sesong og skor seg etter føre. Det kan være en fordel å skifte dekk hos et dekkverksted, ettersom fagfolk lettere kan bedømme tilstand til dekkene dine, sier Viken.


Annonser
Annonser