Frøya nyheter

27.05.2019 °C m/s
Annonser

- Far e ein god kollega

Sveiseflammen kaster fagert lys over båt produksjonen hos far og sønn Skarsvåg. Jeg og far jobber godt sammen, vi er bra sammensveiset ler Kai Egil. Daglig leder i Skarsvåg båt. Her er Dagsverk 3; Godt sammensveiset.

Tore På Sporet Tore Strømøy Redaktør Tore Strømøy
Annonser



 



Navn : Skarsvåg Båt



Antall Ansatte: 6 i sving



Adresse: Flatval



Fagfelt: Båtbyggeri, ellers alt i aluminium.



Omsetning : Mellom 7 og 8 millioner kroner årlig.



Daglig Leder: Kai Egil Skarsvåg.



Pappa: Kristian Skarsvåg



 



Ei travel brødskive på pauserommet



Det er lunsjtid i det lokalavisa froya.no svinger inn til gårdsplassen ved Skarsvåg Båt på Flatval. Inne på pauserommet sitter far og sønn Skarsvåg til bords og det er sønnen Kai Egil som sitter ved enden. Minutter før avisa kom inn døra, har gutta akkurat fått bekreftelse på nok ei bestilling båter. Denne gang til et firma på Stokkmarknes.



- Ja , båtene vi bygger går hele Norskekysten og det synes vi er stas, sier Kai Egil og kikker bort på pappa Kristian som nikker med ei travel brødskive i hånda inne på det beskjedne pauserommet.



 





Kai Egil er daglig leder. Her ved bauen på båten som faktisk ble en så stor salgssuksess at guttene måtte fjerne annonsen på finn.no slik at etterspørselen ikke skulle bli større enn produksjonen.



 



Prøvde å fortelle sønnen bort fra båtbyggeriet



Det var pappa Kristian som først fikk interesse for båtbygging og fra garasjen i Tungvågen har det kommet mang en sjødyktig skapning under et snart 40 års langt båtbyggerskap.



- Det var jo far som først fikk meg interessert i dette og så skulle vi vel bare prøve litt, og det gikk jo bra smiler Kai Egil og titter bort på far som vil legge til noen ord her.



- Jeg prøvde å fortelle han bort i fra det mange ganger, sier Kristian og sammen må de le litt.



 





Logoen er kommet trygt på siden. Nok et storstilt eksemplar er ferdig av Skarsvåg båt. Klar for en heldig kjøper som fikk bestilt før annonsen måtte trekkes fra finn.no .- den kommer på igjen, vi må bare få tid til å lage noen båter først, sier Kai Egil Skarsvåg.



 



 



Har laget 16 båter siden start



For båtbygging har det virkelig blitt, og fra garasjen i Tungvågen gikk turen til det gamle everk-bygget på Flatval. Nå har det blitt for lite her også så guttene måtte leie seg inn hos en samarbeidspartner når den største båten skulle bygges. Det er plasskrevende ingeniørkunst og progresjonen har vært enorm siden bedriften slik vi kjenner den i dag så sin første morgen, november i fjor.



- Storbåten vi bygde nå var 12 meter lang og 3,35 meter bred. Da ble det for smått her også ler Kai Egil og kikker bort på pappa som rister litt på hodet. Vi har vel laget 16 båter nå siden vi startet, legger han til.



 





Emantas i ferd med å legge en pen sveis i sammenføyningen på en av landgangene firmaet også lager masse av.



 



 



Ingen åtte til fire-jobb



Noen krav har han måttet jenke litt på med tiden, for når det kom til et punkt der det var passende å slutte som sjømann for å drive båtbyggeri, var det en ting Kai Egil hadde satt seg som mål: Jobben skulle kunne utføres som en åtte til fire-jobb og ikke gå på tolv timers skift. Begge kikker litt ekstra på hverandre nå.



- Vi er vel ikke her helt døgnet rundt enda, men så veldig langt i fra har det vel kanskje ikke vært den siste tiden smiler pappa Kristian. Nei det har vært mange artige stunder ja, legger Kai Egil diplomatisk til. Så ler de litt igjen, og tonen er helt spesiell mellom de to båtbyggerne.



 





Pappa Kristian Skarsvåg hadde mang en ide liggende i skrivebordskuffen hjemme. I dag er mange av hans gode ideer blitt til sjøsatte ettertraktede aluminiumsbåter.



 



 



Ikke bare båter



Nå begynner gutta å bli utålmodige, for lunsjpausen er akkurat over nå. Turen går derfor inn i verkstedet hvor glørne faller tett nede ved landgangen som begynner å ta form. Her står Emantas og sveiser sammen landganger for harde livet, for bestillingene har formelig rullet inn også her den siste tiden.



- Det er ikke bare båter vi driver med, men nær sakt alt som har med aluminium å gjøre. Det kan være båter, landganger, utstyr til merder eller stativ for å feste el-tavler på. Vi prøver å lage de forespørslene vi får i alle fall, smiler Kai Egil.



 





Brage Myhren fra Brage Profil, her i gang med å legge kronen på verket. Logoen til firmaet vi nok vil få se mer av i tiden frem over.



 



 



Så kom logoen til slutt i båtsida



Ute ved den 22 fots store aluminiumbåten, som gutta har rukket å lage intet mindre enn 15 stykk av, har Brage Myhren fra Brage Profil tatt oppstilling. Han står å venter på instruks før han skal legge logo som siste hånd på verket langs den glatte sømløse skipssida. Så får denne b&araring;ten også sin logo, som en av mange flotte båter.



- Denne satte vi sammen fra en av de mange gamle arbeidstegningene i pappas skuff, og den har blitt veldig populær. Den har en luke i front som kan åpnes og lukkes for inn og utkjøring av firhjulinger eller utkjøring av sau til beite. Den er romslig og stor og godt sammensveist. Så lar vi det bli siste setning fra gjengen på Skarsvåg båt. En godt sammensveiset båt fra far og sønn godt sammensveiset, Skarsvåg. Et avsluttet dagsverk nummer 3.


Annonser
Annonser