Frøya nyheter

25.09.2017 °C m/s
Annonser
Paul Ingar Udtian Og Mari Udtian

Den gamle mesteren satser igjen

Paul Ingar Udtian gjøre comeback på dragracerarenaen. Nå har han kjøpt en Top Fuel Dragster og planlegger å satse for fult i den største klassen allerede neste år.

Av:
Annonser

Tretti år etter at han var med og gjorde dragracing til en "frøyasport", er Paul Ingar Udtian igjen klar for et comeback i sporten. 

Men det skal ikke skje i familiens nåværende dragracer. 

Udtian har kjøpt en større bil som for tiden står i Stavanger og venter på at den nordiske mesteren skal komme å hente den ut for å satse på i de høyere klassene i sporten. 

For nå har den Nordiske mesteren fra 2001 og 2004 lyst til å prøve seg mot de beste, noe som betyr EM runder.


Ny bil klar

Han har vært i miljøet hele tiden, men i det siste mest som servicemann og medhjelper for døtrene Maja og Mari. 

Men for en tid tilbake kjøpte han en ny Top fuel dragracer, som han som han selv sier det "har stående på luringa" i Stavanger. 

En bil som går på flytende nitrogen. Målet er å være klar til å konkurrere i de store mesterskapene neste år.

-Dette er dynamitt, og noe helt annet enn vi driver med her, forteller Udtian om bilen som er for kraftig til å starte på Frøyas bane. Gjorde han det ville han ikke stoppe før langt oppe i hauan.


Ambisjonenen tilbake

Birgitte Bremnes har satset større allerede og er klar for EM runder i England. Nå vil den gamle mesteren ta opp igjen kunstene. 

Lisens til å kjøre i de største klassene sikret han seg allerede i 2012. 

Nå skal "monsteret" hentes fra Rogaland, og Paul Ingar og bilen trimmes til å sikte mye høyere enn de to nordiske mesterskapene han allerede har. 

Frøyas første dragkjører-konge har ambisjonene.


Husker starten

Men lørdag var han fortsatt mekaniker og hjelper under NM runden på Flatval. Han husker godt hvordan det hele startet for 30 år siden, da Tormod Aarvik, Jøran Sørdal og han selv var de toneangivende for å kjøre drag på Frøya i NMK Frøya.

-Tormod hadde vært og sett dragracing på Gardermoen, og vi kjøpte oss gatebiler og begynteb å kjøre, forteller Paul Ingar. 

-Jeg investerte i den første dragraceren i 1996, og siden har dette vært en stor del av livet mitt.


Raskest i verden

Nå planlegger han altså å entre ringen igjen. Med mye større bil, hardere konkurranse, men også med mange år og masse erfaring i baggasjen. 

Nå er det To Fuel dragster som gjelder. Bilen med den raskeste akselrasjon i verden. Som kan komme opp i en fart på nærmere 540 kilometer i timen, og som kjører 305 meter på 3,7 sekunder. 

Ikke rart at dette er en bil for større baner enn Frøya. 

Men Paul Ingar er klar. Og gleder seg! Det spørs bare hvor lenge han får ha bilen i fred for døtrene.

Annonser
blog comments powered by Disqus
Annonser