Frøya nyheter

24.05.2018 °C m/s
Annonser
Nesset Grendalag Protest Mot Humper Og Vei

-De nye fartshumpene er et hån

Nye fartshumper og lavere farstgrense fører ikke til tryggere trafikk på Nesset. Beboerne er fremdeles redde for å gå langs veien. Nå ber de politikerne om å bli sett.

Lena Lena Jørgensen +47 976 98 465
Annonser

At Nesset grendalag kjemper for gang- og sykkelvei er dessverre ingen nyhet. Det er en kamp som både lokale politikere, fylkespolitikere og stortingspolitikere har blitt gjort oppmerksom på i lang tid. 

Etter å ha kjempet for trafikksikkerheten i grenda si i godt over 30 år fikk Nesset grendalag endelig tilbud om et strakstiltak for å få bort de verste råkjørerne i høst.

Det ble lagt ny asfalt gjennom grenda, det ble laget tre fartshumper, i tillegg så fartsgrensen satt ned til 40 km/t på deler av strekningen. Det virket som en stor gladnyhet for grenda. Men det ble det ikke.




- Humpene er et hån 

Det har ikke ført til noen endring for beboerne på Nesset. De mener at humpene er for små, feilplassert og at tre humper er for få til å gjøre noen forskjell på en såpass lang strekning.

-  Det nye dekket førte til en umiddelbar fartsøkning på veien, og verken humpene eller endringen i fartsgrensene har stoppet den, sier Lars Andreas Vavik.

- Jeg vil kalle det litt skandaløst at de ikke involverte den gjengen som har stått på for å få gjennomslag for dette. VI kunne funnet en mye mer trafikksikker løsning, sier han.

- Humpene er en falsk trygghet. De har liten eller ingen effekt, sier Wenche Vatn.

- Når noen klarer å kjøre i 80 km/t over dem uten å skade bilden sin så er hele hensikten borte, sier Lars Andreas.

- Vi vet alle at det er vanskelig å forholde seg til en 40-sone. Og man trenger farshumper som hjelp til å holde oss i skinnet. Det gjør ikke de som er satt opp her, sier grendalagsleder Edith Tanke Hallaren.

- Humpene er bare tøv. Det er et hån mot de som er gamle. Folk våger ikke å gå ut lenger. Vi som er gamle i bygda blir tvunget til å sitte inne. Det er morgendagens omsorg det, sier Gunn Johansen.




- Vi har ingen andre veier å gå

De engasjerte beboerne forteller om ei levende grend som består av over 200 personer, flere bedrifter, barnehage, trimhytte og grendahus. Nå har grenda imidlertid byggestans på grunn av at de mangler gang- og sykkelvei.

- Frøya er en vekstkommune, og Nesset vil være med på den veksten. Men da må politikerne kjempe for oss. Hvor lenge skal vi vente?, spør Wenche Vatn.

- Vi har absolutt ingen andre veier å gå. Det her er veien vår. Og vi føler at vi leker med livet når vi går langs den, sier hun. 

- Man føler nesten at man gjør noe feil når man går på veien her. At man irriterer sjåførene. Men vi er jo nødt til å gå her for å komme oss noe sted. Og man går man hjertet i halsen, sier Merete Madsvåg.





Ber om å få fartskontroller

Beboerne er oppriktig redde for å gå langs veien. De forteller om flere episoder der de nesten har blitt påkjørt, har måttet hoppe ut i grøfta, og episoder der biler ikke har stanset for verken barn, gamle eller dyr. Nå savner de handlekraft fra politikerne og politiet.

- Vi har en følelse av at vi ikke blir hørt. Vi har ringt til politiet og bedt dem om å ha fartskontroller for å sørge for at fartsgrensen følges. Det kan jeg love deg at ikke skjer. Men de har ennå ikke kommet, sier Heidi Hevnskjel.

- Politiet stiller seg jo i Ervika, der det er gang- og sykkelvei. På strekningen her, som er påpekt som en ekstremt trafikkfarlig strekning, står de ikke. Forstå det den som kan, sier Lars Andreas Vavik. 

- Politikerne sier også at vi skal prioriteres, men det skjer jo ingenting, sier Wenche Vatn. 

- Vi har ingen å miste. Det er bare flaks at det ikke har gått liv så langt, sier Lars Andreas. 




- Skolebusser og lastebiler er verstingene


Årsaken til at strakstiltakene ble gjennomført var målinger som grendalaget har kjempet for å få gjennomført.

Der ble trafikken gjennom grenda målt, og da var det ikke noen tvil om at de ikke hadde tid til å vente på at fylkeskommunen skal sette dem øverst på prioriteringslista.

Det ble satt opp fartsgrense på 40 km/t og satt opp fartshumper slik at den skulle bli overholdt. Det mener de i stor grad ikke skjer:

- Det er faktisk skolebussene og lastebilene som er noen av verstingene. Men det er skremmende få som opprettholder den nye fartsgrensen, sier Heidi Hevnskjel.




Vær vennlig og vis hensyn

Nå er de fortvilet over at verken den nye fartsgrensen eller farsthumpene fungerer som planlagt. 

- Dette var ikke tiltak vi ønsket oss. Vi måtte ta imot det vi fikk fordi vi ikke hadde noe valg. Vi må gjøre det vi kan for at barna våre skal være trygge. Man føler seg helt hjelpesløs, sier Lars Andreas Vavik. 

- Vi fortsetter å si ifra til våre politikere, og ber dem om å være tydelige i sine prioriteringer. Deretter så er det de som må ta det videre til fylkespolitikerne som kan gjøre noe med denne livsfarlige veien, sier Edith Tanke Hallaren.

- I tillegg så må det en holdningsendring til. Vi ber alle sjåfører om å kjøre i 40 km/t gjennom grenda vår.  Særlig med tanke på barnehagebarna og våre eldre. Vær vennlig og vis hensyn, sier Wenche Vatn.








På bildet øverst i saken: Foran f.v: Petter Vatn, Merete Madsvågen, Tove Witzøe, Terje Larsen og Lars Andreas Vavik.

Bak f.v: Frida Jobotn, Wenche Vatn, Heidi Hevnskjel, Willy Larsen, Gunn Johansen og grendalagsleder Edith Tanke Hallaren. 

Annonser
Annonser