Frøya nyheter

17.11.2019 °C m/s
Annonser
Såpebobler Lek

​Barndomsminner påvirker kjøp av leker

Selv om markedet for leker og spill har endret seg betydelig de siste tiårene, velger voksne ofte å kjøpe samme leker som de selv hadde i barndommen.

Annonser

Pressemelding av AMO Toys Scandinavia A/S:

Hvis du går med følelsen av at barn lekte mye bedre i gode gamledager - da det ikke var noen iPad, Fortnite og Fifa - vil det kanskje overraske deg at de gamle leketøyklassikerne fortsatt selger imponerende bra. Voksne kjøper mye av de samme lekene til barna våre som vi hadde på barnerommet.

Selv om markedet for leker og spill har endret seg betydelig de siste tiårene, er det klassikere som fremdeles er på ønskelistene til barn - og foreldre.

Dette inkluderer blant annet Fisher-Prices ikoniske leketøyserie, som kan dateres tilbake til 1930-tallet, samt Klossmajor og My Little Pony, som var en kjempehit på 1980-tallet - og fremdeles er like populære.

Men det er ikke tilfeldig at foreldre i 2019 fyller barnerommet med mange av de samme lekene og spillene de hadde i barndommen.



- Nostalgiske minner

- Når leker gjentar seg på tvers av tider og trender, er det en blanding av sterke produkter og nostalgiske minner som er den utløsende faktoren, sier Hans Henrik Knoop, førsteamanuensis ved Dansk institutt for pedagogisk utdanning og forfatter av boken Lek, læring og kreativitet - Hvorfor glade barn lærer mer.

- Mennesker er vanedyr, og det er typisk for foreldre å tenke på sine egne lekeopplevelser når de prøver å forestille seg hva deres egne barn vil like. Men det er også leker som er så gode og gjennomtenkte at det rett og slett er vanskelig for produsentene å gjøre noe bedre, sier Knoop.

Dette betyr at leketøyselskaper lanserer sine originale produkter om og om igjen. Et eksempel er de små, fargerike hestene fra My Little Pony, som fremdeles er produsert i samme design som mange mødre vil huske fra barnerommet på 80-tallet.


Noe går aldri av moten

Det er også noe som man også ser på Amo Toys, som distribuerer leker:

- Selv om tidene forandrer seg, og vi stadig får inn mye nytt, spennende leketøy i hyllene. Som for eksempel det populære L.O.L Surprise og Baby Shark-bamsene, så er det likevel noe som aldri går av moten, forteller markedssjef Jakob Andersen.

- Et godt eksempel er Baby Born-dukken som er svært livaktig både å se på og leke med. Den kan både gråte og sovne med smokk. Den kan spise, drikke, sove, bevege armer og ben, gå på potte - og fordi den er vanntett kan barna også bade den. Selv om det er kommet mye nytt tilbehør i tidens løp, har den grunnleggende dukken stort sett vært uendret siden lanseringen i 1991. Det tror jeg vekker gode barndomsminner hos både foreldre og besteforeldre, sier Andersen.



Kan man «leke» på skjermen?

I likhet med udødelige klassikere innenfor design og arkitektur går vellykket leketøysdesign heller ikke av moten.

Det er noe som blant annet leketøysgiganten Fischer Price benytter seg av, og her er den ikoniske Fisher-Price-telefonen med smilende ansikt fremdeles en bestselger – selv om den har mer enn 58 år på baken.

I dag kan ungene «leke» både med My Little Pony og Fisher-Price på iPaden og foreldrenes telefon. Det har imidlertid ikke ødelagt lysten til å fylle hyllene hjemme med velfriserte, lilla hester, små plastmennesker og andre ikoniske «evergreens» fra leketøysverdenen.

I følge Hans Henrik Knoop er det nemlig andre fordeler enn kun foreldrenes glade barndomsminner som spiller inn når de fysiske lekene tas inn på barnerommet:

- Barn er skapt til å lære gjennom konkret, kroppslig handling, så fysisk lek er på mange måter bedre enn stillesittende. Spesielt små barn trenger å boltre seg fritt, bruke kroppen og sansene, ha øyekontakt og lære moralske grenser gjennom konkrete opplevelser. Alt dette kan de gå glipp av hvis de bruker for mye tid foran skjermen, mener Knoop.

Amo Toys opplever at foreldrene stadig har fokus på at barna også skal ha leker som stimulerer og utvikler dem. Her kan brettspill sammen med familien spille en naturlig rolle, mener Jakob Andersen:

- I et spill som Klossmajor, som var populært på 80-tallet og fremdeles er det i dag, skal man både ha tålmodighet mens man venter på tur, og være rolig og tenke ut hvilke klosser som kan fjernes uten at hele tårnet velter. Og så er det selvfølgelig også mye viktig læring i «tap og vinn med samme sinn, sier han.



Annonser
Annonser