Av Tom Kjærås:

AtB fortsatt uten gehør

En urett blir ikke mindre av å gjentas – tvert om.

Nok en gang kopierer AtB båtruter det har vært innsigelser til.

Nok en gang snakkes det til døve ører.

Nok en gang kjenner innbyggerne på Sula avmakten.

Jeg har tidligere i et innlegg «For tungt å pendle fra Sula» påpekt at det ikke er antall avganger fra Sula som er bøygen, men tidsbruken som går med da nesten alle avganger er lagt opp med omvei via Mausund.

Når hverdagsrutene i sommer er lagt ut ser jeg at skjevheten, og diskrimineringen av Sula, fortsetter med 44 direkteavganger fra Mausund, mot 7 direkteavganger fra Sula. Det er ingen direkteavganger fra Sula og inn til Dyrøya.

Skjevheten er betydelig selv om det korrigeres for innbyggerantallet på Mausund og Sula.

Allikevel fortsetter AtB denne praksisen.

Når jeg går tilbake i tid og ser på tidligere hendelser så gir det en indikasjon på AtBs håndtering – eller skal jeg si manglende håndtering:

For drøye 10 år tilbake reiste 3 representanter fra trafikkrådet en helg inn til Trondheim.

Representantene var fra Sørburøy, Mausund og Sula.

I Trondheim den helgen la de fram en gjennomarbeidet plan for ruteopplegget i hele øyrekka til en saksbehandler fra AtB.

Saksbehandleren var imponert, og svært positiv til forslaget om endring av båtrutene.

Ikke minst fordi AtB i tillegg sparte kr 700.000,- på å endre den gang eksisterende ruteopplegg.

Han var ganske sikker på at dagens direktøren for tilbudsutvikling ville godta den når den ble introdusert for ham påfølgende mandag.

Der tok han feil.

Den ble raskt avvist, uten informasjon om årsaken.

De tre representantene som hadde tatt turen til Trondheim ble heller aldri informert om årsaken til at forslaget ble skrotet. (Fritt gjenfortalt etter en av de tre som tok turen til Trondheim.)

11. februar 2014

Tålmodigheten med fylkets transportselskap Atb er oppbrukt hos ordføreren og de øvrige medlemmene i trafikkrådet. Tonen går på at de ikke har villet høre på innspill, og at mange av de feilene som nå dukker opp, er ting Frøya kommune og trafikkrådet har meldt inn for lenge siden. (Frøya.no)

Mars 2016

- Jeg har nettopp sett sommerrutene, og er betenkt over hvor lite hensyn det tas til trafikkrådets ønsker. Det virker som om Sula i mange tilfeller blir glemt, sier en frustrert Paulsen. (Frøya.no)

April 2016

- Vi snakker for døve ører. AtB hører ikke på brukerne sine. Det er gjort så dårlig arbeid med de nye rutene. Og det er Sula som kommer veldig dårlig ut med de nye rutene, sier Edvin Paulsen. (Frøya.no)

April 2018

- Vi jobba mye med dette, fordi det var lagt opp til ruter som gjorde det umulig å drive med noe på Sula. Så fikk vi lagt inn dette i fjor. Men nå er det bare visket ut, helt uten forvarsel, sier Edvin Paulsen.

Ingvald Olsen fra Sula grendalag påpeker at det er flere ting ved rutene som er ufornuftig og lite effektivt. (Hitra-Frøya)

En av mannskapet på båtene – vi i vår husstand synes mannskapet er dedikerte og gjør en god jobb – kan også opplyse meg om at de har gitt opp å komme med forslag til endringer.

De opplever det som å snakke til en vegg.

En representant som har vært med i trafikrådet i flere år uttrykte det på denne måten: «Den gang fylkeskommunen hadde ansvaret for å legge opp rutene hadde vi en god dialog, og et godt samarbeid.

Den ansvarlige i fylkeskommunen hadde også faglig ballast med erfaring som logistikk-planlegger.

Samarbeidsklimaet endret seg totalt da AtB tok over.»

Så lenge de ansvarlige i AtBs ruteplanlegging blir sittende, har vi i vår husstand mistet både tro og håp om forbedring.

Jeg har hoppet av pendlingen, og kona som har pendlet i lengre tid orker heller ikke mer.

Etter snart seks år på Sula innser vi at å være yrkesaktiv utenfor Sula ikke lar seg gjøre for oss uten å ha en nordsjøturnus.

Denne situasjonen er en sterk medvirkende årsak til at vi førstkommende høst flytter vi tilbake til Lillehammer.

Det jeg vil gjøre før vi forlater Sula er å sende en inn en klage/rapport til Transportklagenemnda – Kollektivreiser.

Kanskje det kan være til hjelp for dem som eventuelt har tenkt å komme etter oss, og dermed blir ofre for AtBs trafikkplanlegging.

Tom Kjærås

(eks-pendler)