Mange har forsøkt seg som fastboende og pendler fra Sula. De fleste som hittil har forsøkt klarer det kun i en tidsbegrenset periode.

Årsaken er ikke antall anløp og avganger på Sula, men tidsbruken.

Tidsbruken er igjen et resultat av hvordan logistikken er lagt opp.

Pendlere fra Sula som følger ordinær arbeidstid har ingen direkteruter. Pendlere fra Mausund har direkteruter alle dager, både morgen og ettermiddag.

Passasjerer hverdager fra Sula må på alle avganger alltid innom Mausund på sin reise til Dyrøya.

Mausund har 34 direkteruter til Dyrøya, Sula 0.

Resultatet blir som beskrevet fordi båtene går fra Dyrøya – Mausund – Sula, hvor båtene vender om og tar samme seilingsrute tilbake via Mausund og inn til Dyrøya. Dette resulterer i at passasjerer fra Mausund har 34 avganger i ukedagene hvor de aldri behøver å seile via Sula for å komme inn til Dyrøya, mens passasjerer fra Sula alltid må innom Mausund.

Når det gjelder direkteruter på hverdager andre veien, det vi si fra Dyrøya og ut til øyrekka, så er resultatet 28 direkteruter til Mausund, og 10 direkteruter til Sula.

Men de 10 direkterutene er ikke for å lette reisevirksomheten for passasjerer til Sula, men for å få til en fornuftig logistikk med skoleskyss og varelevering til butikken.

Hensikten med dette innspillet er ikke å redusere dagens tilbud for reisende til og fra Mausund.

Undertegnende ser det ikke som rettferdig at det skal være like mange direkteavganger fra Sula og Mausund.

Mausund har over tre ganger så mange innbyggere, derfor bør de ha et bedre tilbud enn Sula.

Men det gir ingen mening at det skal være så stor forskjell i transport-tilbudet.

Det er heller ikke mer enn rett og rimelig at Mausund som har flere pendlere også har flere direkteruter.

Men det er logistikken som er hovedårsaken til den prosentvise forskjellen på pendlere fra de to øyene.

Det er atskillig enklere å være pendler fra Mausund enn Sula, og derfor er det naturlig at det er flere som ser seg i stand til å pendle fra Mausund.

Når det er så tungt å være pendler fra Sula gir begrensningene i antallet seg selv.

Det er både tids- og ressurs-sløsende å legge opp logistikken på denne måten, i stedet for å seile en rundløype.

Når båtene seiler en runde vil både tid og drivstofforbruk reduseres til det halve, kontra å følge samme slepespor via Mausund tilbake til Dyrøya.

En annen løsning kan være en kombinasjon med flere direkteruter begge veier.

Jeg er ingen logistikk-ekspert, men en behøver ikke være ekspert for å se at systemet slik det er i dag har en kraftig slagside.

Tom Kjærås Eks-pendler fra Sula