Av Tom Kjærås

Seilingsrutene til Frøyferja og Vetlefjord

Da jeg skrev om at det var tungt å være pendler fra Sula, så var jeg klar på at det ikke var antall anløp og avganger på Sula som var årsaken, men tidsbruken.

Og at tidsbruken er et resultat av hvordan logistikken er lagt opp.

Når Storrønning fra AtB gir uttrykk for at de ikke kan øke frekvensen/hyppigheten på dagens avganger til og fra Sula, så er ikke det et relevant svar på mitt innlegg.

Min problemstilling var at det blir uforholdsmessig mye tid som går med til reise til og fra Sula fordi båtene går fra Dyrøya – Mausund – Sula, hvor båtene vender om og tar samme seilingsrute tilbake til Dyrøya via Mausund.

Seilingsruta blir da Dyrøya – Mausund – Sula – Mausund – Dyrøya.

Ferga og hurtigbåten tar det samme slepesporet tilbake til Dyrøya i stedet for å ta korteste vei.

Mitt forslag er å veksle på å seile en rundløype: Dyrøya – Mausund – Sula – Dyrøya, og Dyrøya – Sula – Mausund – Dyrøya.

Når Storrønning argumenterer for at det er en økonomisk utfordring å gjøre om på dagens seilingsrute, så henger jeg ikke med.

Ferga har per uke 13 seilinger som følger slepesporet tilbake til Dyrøya.

Vetlefjord har 12 avganger per uke på samme vis.

Frøyaferja sparer ved å seile en rundløype 1 time og 10 minutter per tur.

Det blir til sammen drøye 15 timer pr uke.

Besparelsen i dieselforbruket blir 750 liter per uke, og 39000 liter per år.

Vetlefjord sparer 25 minutter per tur ved å seile rundløype.

Det utgjør 5 timer spart per uke, og 260 timer per år. Spart drivstoff blir 52000 liter per år.

Legger vi sammen dette, og ganger med dagens dieselpris, så vil besparelsen i dieselutgifter være på en drøy million kroner i året.

Når Storrønning benytter økonomien som argument for ikke å endre dagens ordning finner jeg det litt merkelig.

Storrønning bruker videre begrensninger i mannskapets hviletid som argument for å beholde dagens ordning.

Ut fra det jeg har skissert over vil mannskapet til sammen på Frøyaferja og Vetlefjord få over 1000 timer i redusert seilingstid per år.

Det vil si at mannskapet får atskillig mer hviletid ved å legge om rutevalget.

Fra et klimaperspektiv så vil det å legge om dagens rutevalg føre til 91000 liter i spart drivstoff.

Dette fører til en reduksjon i utslippet på 242000 kilogram CO2 i løpet av ett år.

Dette bør vel også ha litt tyngde, i disse tider med sterkt fokus på å redusere utslippet.

Tom Kjærås