Du leser nå en meningsartikkel. Den uttrykker skribentens mening.

Rødt Frøya ønsker som Frøya Høyre å rette stor takk til Kystbarnehagen AS og Rabben barnehagedrift AS for det gode tilbudet de har gitt barna på Frøya med sine ideelle barnehager.

Vi ønsker at de kunne ha drevet dem videre, men både private og kommunale barnehager sliter med å rekruttere personale med og uten fagkompetanse.

Listekandidatene Sørvig og Sivertsen har dratt nasjonale problemstillinger ved barnehagedrift inn i den kommunale valgkampen, og her trengs litt mere informasjon for å balansere deres innlegg om barnehagene på Frøya.

Det de skriver i de tre første avsnittene er òg god Rødt politikk når vi snakker om privateide og ideelle barnehager, ikke de store profittdrevne barnehagekjedene. Så kommer de med en påstand om at venstresiden mener at 4.1 % fortjeneste, som var landsgjennomsnittet for private barnehager er skyhøyt. Hvor tar de det fra?

Mange av barnehagebyggene i landet er blitt finansiert av offentlig subsidierte husbanklån, nesten gratis tomter og eierne har fått offentlige tilskudd for å dekke rentekostnader og slitasje på bygg.

Fagbladet skrev i desember 2020 om hvordan barnehagekjedene maksimerte inntjeningen med hårreisende underbemanning som ga høye barnehage-overskudd etter rovdrift på de ansatte og barna.

Dette kunne de gjøre inntil 1. august 2019 da det kom pålagte normtall for bemanning. Alle barnehagene på Frøya har holdt seg til disse normtallene med minst en voksen til 3 barn under tre år og en voksen til 6 barn over tre år. Normtallene for pedagogisk kompetanse med hhv. 1 til 7 per barn under tre år og 1 til 14 per barn over tre år er vanskelig å opprettholde, da det er mangel på kvalifisert personale.

I 2018 og 2019 ble 37 norske barnehager solgt til utlandet. De fire norske eierne av kjedene Ulna og Gnist fikk over 600 millioner kroner for salgene. Via analyser av Fagbladets database barnehagesjekken er det belyst hvordan driften i disse kjedene var før barnehagene ble solgt.

I flere av barnehagene kjedene drev, var antallet ansatte per barn betydelig lavere enn snittet, mens overskuddene var så mye som fem ganger så høye som i sammenlignbare barnehager, dvs. tjue versus fire prosent fortjeneste.

Merkelappen velferdsprofitører og barnehagebaroner er rettet mot store aktører som har kjøpt opp barnehager startet med offentlige midler og solgt dem videre til utenlandske eiere med kjempefortjenester. Dette gjelder ikke ideelle og private barnehager med egne eiere på Frøya.

Tall for Frøya barnehagene. I barnehagesjekken kan vi lese at tilskuddet per barn i Frøya kommune i 2020 var kr 207.829 for barn under 3 år som er kr 17.524 under landsgjennomsnittet og tilskuddet for barn over tre år var kr 97.721 som er kr 10.806 under landsgjennomsnittet.

Dette tilskuddet er likt for private og kommunale barnehager. De private barnehagene på Frøya gikk med både over og underskudd mellom 2015 og 2021 med rundt 3 og 1 prosent fortjeneste i snitt de siste sju årene. Fortjenesten ville ha vært rundt 8-9 prosent om det offentlige tilskuddet per barn hadde vært det samme som det nasjonale gjennomsnittet. Frøya kommunale barnehager har ikke levert tall til barnehagesjekken.

Fra 2015-2019 var Frøya kommune ledet av AP med rent flertall, og i årene 2020-2023 har det vært borgerlig styring.

Kanskje det ville hjelpe på jobbrekrutteringa til barnehagene at det ble satset mer enn på minste bemanningsnorm, slik at sykefravær som oppstår ikke sliter ut personalet og fører til redusert drift, slik barnehagene opplever for tiden.

Men da bør tilskuddet til barnehagene være på minst det nasjonale gjennomsnittet. Dette er vel en sak alle politiske partier på Frøya kan være enige om for at vi får beholde et godt barnehagetilbud.

Dordi Hammer og Steven Crozier

Kommunestyrerepresentanter for Rødt Frøya.