– Jeg har fått flere innspill om den uholdbare situasjonen som har vært i øyrekka i sommer. For flere som bor, ferierer og er næringsdrivende i øyrekka.

Det forteller Lill Harriet Sandaune (Frp) til Frøya.no.

– Jeg håper med dette at man kan begynne å jobbe med utfordringene, slik at det blir et bedre båttilbud neste sommer, sier hun.

Her er hennes innlegg.

Spørsmål til fylkesutvalget 16. august angående båttilbud blant annet fra Dyrøya til Bogøya:

Nå har vi lagt sommeren bak oss, og mange har gjort seg en del erfaringer knyttet til gratis ferge- og båttilbud til noen utvalgte steder langs Trøndelagskysten.

Dette tilbudet har vel blitt innført for at man skal få økt bruk og flere reisende som kan besøke de unike stedene langs kysten vår.

Ikke minst kan det ha stor betydning for å øke antall besøkende, som igjen kan bidra til bedre inntekter for de ildsjelene som prøver å drifte ulike foretak i distriktene våre.

Det at man tar ansvar for at ulike tilbud ikke blir konkurransevridende i ulike sammenhenger er også en utfordring.

Etter det jeg forstår på en del tilbakemeldinger fra brukere så er det flere ulike utfordringer knyttet til båtrutene og det tilbudet som AtB har ansvar for. Som eksempel kan jeg også nevne en full buss med eldre som ble stående igjen og måtte vente i lang tid, da det var Oda fra havet på Mausund.

Jeg har derfor noen spørsmål som jeg håper å få svar på.

– Hva er bakgrunnen for at man på strekningen Dyrøya – Bogøy kjører båter i eininga på vinterstid, mens man om sommeren kutter i tilbudet med direktebåter midt i uka? Hvordan tror man dette påvirker næringslivet der ute? Vil man endre på dette til neste sesong, slik at det blir en bedre båtforbindelse/direkteruter om sommeren?

– Etter det jeg forstår så forandres rutene ofte, noe som skaper uforutsigbarhet både for fastboende og besøkende. Hva er grunnlaget for at det plutselig endres i rutene? Etter det jeg har hørt må man være kodeknekker for å finne ut hvordan båtrutene skal forstås. Ikke bare tilreisende feriegjester, men også innbyggere og næringsdrivende sliter med å forstå rutetabellene. Det brukes derfor masse tid på å prøve å forklare og finne ut av hvordan rutetabellene faktisk er. Hva vil AtB gjøre for å få disse rutetabellene mer oversiktlig og forståelig?

– Hvordan jobbes/planlegges det for å bidra til en smidig og god avvikling av transport til og fra arrangementer som for eksempel Oda fra Havet, når det blir ekstra mange reisende?

– Hvordan tar AtB høyde for at behovet etter all sannsynlighet blir høyere på de tilbudene som nå har blitt gratis? Hvilke erfaringer har AtB gjort seg etter denne sommeren, og hva vil man gjøre for å sikre en bedre gjennomføring og samkjøring av rutetilbudet neste sommer?

Jeg håper jeg kan få svar på disse spørsmålene, og at man fra AtB og fylkeskommunens side vil bidra til at fastboende, næringsdrivende og feriegjester langs Trøndelagskysten kan få et mer samkjørt og godt fungerende rutetilbud til neste sommer.

Lill Harriet Sandaune

Gruppeleder FrP Trøndelag