HVORFOR ER ET «BADEANLEGG» SÅ VIKTIG FOR FRØYA OG REGIONEN?

På Frøya har vi de siste år utviklet og etablert flere gode og viktige fritidstilbud, kulturhus og idrettsanlegg.

På grunn av et meget robust lokalt næringsliv. En fremoverlent kommune og kapitalsterke patrioter har vi greid dette.

For utvikling og rammevilkår for fortsatt vekst har dette vært helt nødvendige investeringer, nettopp for å gi folk her ute ved kysten et meningsfullt liv 24/7.

Vi vet at det ikke er tilstrekkelig for unge i dag, å kun ha en god jobb. De må også ha et godt tilbud på fritiden. Jeg mener vi har greid å skape så langt det mulighetene har gitt oss tilgang til.

Men man kan ikke lene seg tilbake nå. Her må vi fortsette å sette mål!

Et urbant liv langs kysten, er noe jeg ofte har uttalt.

Vi trenger at folk som kommer hit skal trives og føle seg velkomne. Vi er for lite øyværinger i forhold til etterspørselen etter arbeidskraft. Vi må hele tiden øke attraktiviteten så langt det er mulig.

Det er viktig også i fortsettelsen å tenke på hva som fremmer tilflytning og bolyst?

Som leder i Frøya Næringsforum har jeg aldri lagt skjul på hvor stolt jeg er av hva vi i denne kommunen har evnet å få til.

I næringsforeningen har vi de siste åra jobbet med markedsføringen av reiselivsnæringen på Frøya og Hitra sammen med Hitra Næringsforening. Og selvsagt rekruttering og kompetanse.

Vi har for eksempel etablert en digital plattform «Trøndelagskysten.no».

Vi har laget kart, brosjyrer og digitale markedsføringssider distribuert gjennom «Midt Norge Magasinet, Vg Premium, Tv 2, Øymagasinet etc. Vi har bevisst jobbet både digitalt og fysisk.

Siste sommer fikk vi også på plass en fysisk turistinformasjon for Frøya. Det mener jeg var et riktig valg. Turist informasjonen kan i fortsettelsen jobbe aktivt sammen med markedsansvarlige på hotell, serverings og overnattingssteder på fast Frøya i Øyrekka.

Vi trenger en koordinerende enhet som kan svare på spørsmål og hjelpe turister og besøkende når de kommer til Frøya. Det har våre turister fortjent.

Det første møte med kommunen kan ofte være som besøkende turist eller i tjenestereise. Det er viktig å være et godt vertskap.

Og hva har dette å gjøre med et «Badeanlegg el et badeland» på Frøya? Jo, fordi at alt henger sammen med alt! Det er helt klart at skal vi fortsette å vokse og gi tilbud til folk må vi holde trykket oppe.

Gjennom utallige kompetanse møter, yrkesmesser og foreldremøter ser vi tydelig at næringslivet har et stort og udekket behov for riktig kompetanse.

Bedrifter melder også tilbake om at mange unge kommer men drar så snart de får en annen mulighet. Unge barnefamilier ser ut til å etterspørre og bruke de tilbud vi allerede har mest. De er samtidig kjempeviktig for oss i årene som kommer.

Vi trenger flere opplevelses tilbud el kystopplevelser, for å kunne fortsette den positive tilflyttingen, ivareta næringslivets kompetanse behov og øke muligheten for at folk som kommer hit; blir her ute.

Frøya er også en sterkt voksende hyttekommune, og hyttefolket vårt er viktige tilskudd til handelsnæringen, serverings- og opplevelsesnæringen, og til øyrekka.

Et badeanlegg med nærhet til sjøen og fjæra vil være et stort «pre» ute tvil. Vi kan se til Oppdal! Selv om man har fjellene vinter som sommer har deres badeland vært en suksess både til fastboende og til alle med hytter i regionen. Oppdal har reist seg kraftig de siste 2 åra, det ene drar det andre med seg. Nå har hele sentrum fått en ny drakt, nye og moderne skiheiser er kommet til, serverings bransjen vokser og andre opplevelses tilbud utvikles kontinuerlig.

Slik må vi også tenke og jobbe. Vi kan ikke stoppe å utviklingen nå. Vi er i en unik situasjon og må sette oss stadig nye mål for nettopp å støtte opp om næringslivets og befolknings behov.

Vi må bli enda bedre, og hvorfor kan ikke Frøya få til dette, når Orkland og Oppdal også får det til?

Vi ser at skal vi fremstå som en attraktiv kommune må vi bruke ressurser på utviklingsarbeid.

Og vi ser nå hvor viktig Frøya kulturhus og Frøya Storhall har vært for Frøya med sin «vertskapskompetanse».

Kjempeviktig både for reiselivsnæringen, handelsstand og generelt for næringsutviklingen på Frøya.

Og her kommer enda et viktig element inn;

Det er ikke bare på grunn av de flotte fasiliteter vi lykkes, men like mye fordi folk som kommer hit føler seg velkommen, gjestfriheten, det gode vertskapet, forteller evnen og den gode viljen til å skape unike opplevelser og gjestebud er Frøyværingens kjennemerke.

Vi liker folk og vi er stolt av øya vår !!

I åra som kommer vil vi fortsette å oppleve stor etterspørsel etter Frøya og regionen. Med bakgrunn i det store havbrukseventyret, oppdrettshistorien, behov for arbeidskraft, kompetanse arbeidsplasser, den unike skaper evnen og og hva som skiller Frøya fra mange andre små distriktskommuner.

Øyværingssjela, pågangsmotet, vill og vakker natur og et av de største turistattraksjonene vi har i dag, nemlig Havmerden.

Vi må kjenne vår besøkelsestid, skal vi få mer besøk må vi også ha flere gode kystopplevelser.

Men her må vi vise grundighet og vilje til å få det til.

Se på varmegjenvinning, energibesparing, kalkyler som sier noe om hva dette vil koste oss, samtidig som man lager prognoser på forventet besøk. Dette vil bli et bad for hele øyregionen.

Det er viktig at våre politikere er edruelige, men samtidig ikke skremmes av høye strømpriser og driftsutfordringer. Vi må gi det en grundig og positiv utredning. Det er nå det gjelder !!

Et badeland i fjæra med utsikt over sjøen, selvsagt i kombinasjon med en bystrand; Det må vi få til!

Det vil bli vårt konkurransefortrinn! Nå og i framtida.

Vi må fortsette å skape det unike. Frøya er kjent for sin grensesprengende utvikling.

Området nede ved sjøen vis a vis Blått kompetansesenter, Frøya kultur og kompetansesenter og Siholmen er en perle. Her vil en ny og attraktiv bydel vokse frem. Kystbyen!!.

Det vil bli en attraktiv «bydel» for både opplevelser og bolyst i tida som kommer. Et nytt badeland er viktig for alle som bor her, barnefamiliene, hyttefolket og alle som kommer hit og alle som de driver næring på Frøya. Det vil skape merverdi for ALLE!

Rede grunnen for et fantastisk badeland nå.

FRØYA NÆRINGSFORUM Torill M Pettersen Daglig leder