- Jeg synes det er veldig spennende å være tilbake i hotellbransjen. Å jobbe i bransjen er en livsstil for de som liker å ha folk i rundt seg. Ingen dager er like. Det kan komme mange - eller få gjester. Uansett handler dette om at besøkende skal få en god opplevelse, sier hun.

Johansen startet i jobben som hotellsjef etter nyttår. Hotellet har 60 rom og 22 leiligheter. Restaurant Havheim ligger i første etasje og skybaren Søvest ligger med god utsikt i øverste etasje.

Tok over Palmehaven på Britannia

Å bli sjef for Hotell Frøya består i at Johansen har klatret litt og fått mer ansvar. Hun har hentet inn kunnskap fra flere steder over tid, og startet med renhold ved Britannia Hotell i Trondheim. Videre, gikk hun sin læretid der, tok fagbrev som servitør og jobbet som kelner i restauranten Palmehaven i nesten 20 år.

- Jeg har vært innom noen andre plasser, men kom fort tilbake på Britannia. Jeg var også med og driftet Palmehaven som et AS en periode sammen med 17 andre kolleger. Det var spennende og lærerikt periode.

Ikke synkende skip

Hotellet på Frøya er et bra hotell forklarer den nye sjefen.

- Jeg er jo frøyværing og gikk videregående skole her ute før jeg flyttet til Trondheim. Det er mye dyktige folk her på huset, og jeg gleder meg til å bli bedre kjent med alle sammen. Oppstarten for meg som hotellsjef er artig og spennende, men også krevende. Hotellet er en stor arbeidsplass med mye å sette seg inn i. Målet er å jo få oversikt over alt etter hvert , men jeg må ta ett skritt av gangen, sier hun.

foto
Skybaren Søvest på toppen bilr godt besøkt, tror Ellen Johansen ved Hotell Frøya. Foto: BJØRN LØNNUM ANDREASSEN

Johansen har vært lærer på Guri Kunna videregående skole på Sistranda i flere år, og har derfor god nytte av sin pedagogiske bakgrunn.

- Vi jobber med opplæring og heving av kompetanse på hotellet også. Jeg skal være med å utvikle standarden sammen med lederteamet. I denne bransjen blir vi aldri gode nok. Vi må hele tide jobbe med heving av kompetanse og utvikling, slik at vi kan yte den servicen våre gjester forventer. Markedet og trender endrer seg, så det gjelder å være «på» hele tiden, forteller hun.

Hotellet skal ha flere lærlinger og elever på utplassering i flere fag fra Guri Kunna videregående skole.

- Lyst til å treffes igjen

Generelt har hotell og restaurant-bransjen hatt tøffe år under pandemien.

- Jeg håper det løsner litt nå. Folk har lyst til å treffes igjen og delta på arrangement, sier hun og ser med glede fram til færre restriksjoner.

- Jeg tror folk ønsker å komme seg ut av korona-dumpa så vi kan begynne å leve mer og treffe hverandre igjen. Jeg har en god magefølelse på at alt blir bedre igjen snart. Nå håper vi gjestene kommer på arrangementer vi har planlagt, sier hun.

- Vi har utnyttet den rolige tiden etter jul til flere kurs for våre medarbeidere. De har lært mer om lokal mat, vin og service. Nå gleder vi oss til å ta imot våre gjester, forteller hun.

Håpet er at flere kommer til konserter, quiz og forskjellige temakvelder.

«LUR framtid»

Lite utnyttede ressurser (LUR) som tang og tare, skjell, kråkeboller, sopp, og andre nyttevekster finnes rund om på Frøya og farvannene rundt.

Ressurser fra hele øysamfunnet er altså noe av hva besøkende kan få nytt på hotellet. Kanskje i nær framtid.

Johansen kan noe om det også. Hun har blant annet vært to ganger i Sør-Korea og lært om sushi med mer.

- Neste uke skal vi samle mange lokale produsenter av lokalmat. Dette håper jeg gir faglig påfyll og motivasjon til våre medarbeidere. Kjennskap til produktene, og den «gode historien bak» er viktig: Hvordan plukkes kamskjell, hvordan lever villsauen på øya, hvordan er det med laksen og hjorten, sier hun engasjert.

- Vi er heldige og lever midt i matfatet her ute. Et flott hotell og driftige eiere og et framoverlent næringsliv. Vi har jo all mulig forutsetning for å lykkes, avslutter Ellen Johansen og ser lyst på fremtiden.