Av Gabriëla Lukassen og Gerard Rooker:

Det er jo et mysterium hvorfor Håkon Skogstad fra Trondheim ikke har stjernestatus i Norge.

Han er både komponist, pianist og forsker ved NTNU.

Dette i seg selv trenger ikke nødvendigvis å gi han en slik status, men etter konserten i Frøyas storstua på torsdag, med gjentakende jubelrop fra publikummet, kan man fort bli enig i at han burde bli kalt for en superstjerne.

Håkon Magnar Skogstad har i sitt unge liv som musiker tatt tydelige grep for å spesialisere seg på ett område: å lage -og utvikle musikk knytet til den Argentinske Tango-kulturen.

For å fordype seg enda mer i hans egne evne til å skrive musikk, i å spille piano, har han blant annet studert ved en av verdens fremste musikkutdanningsinstitusjoner, Manhattan School of Music i New York. Der møter Skogstad mentorer som selv har lært av han, som faktisk står for den aller største innovasjonen for Tango musikk som vi kjenner i dag: Astor Piazzolla.

Håkon Skogstad er en raffinert pianist, som har en sterk tilstede værelse. Både når han berører tangentene under de mest rørende melodier samt de avanserte akkorder som aldri slutter å briljere over hele klaviaturet.

Samtidig er han en begavet konferansier, med godt gjennomtenkt informasjon om hva han ønsker å fortelle oss: ujålete og med humor som gjør det lett å bli med på hans reise.

Han imponerer med sitt eget verk, Concerto for piano and stringorchestra som står på hans plate Visions of Tango. Det er plateslippet som var bakgrunnen for selve konserten på Frøya.

Det består av elementer av klassisk musikk, tango rytmer og jazz-progresjoner. I tillegg tar Skogstad det enda et hakk videre med sin forskerbakgrunn som verktøy: han har forsket på innstuderingsmetodikker som gjør han en mester i å kunne mange stiler fra tangokulturen. Dette benytter han seg av som komponist og utøver.

Med denne forskningen vant han for øvrig den regionale Forsker grand prix 2020 i Trondheim.

Konserten på torsdag kan beskrives som en ubeskrivelig gave for sansene. Det er mye å se og følge med på når alle i Trondheimsolistene er oppstilt rundt flygelet.

Tangomusikken går jo rett på hele nervesystemet og hjerterota. I tillegg er den ikke altfor enkle akustikken i Frøyas storstua utsøkt re-mikset av Tor Breivik som blander alle strenger til en pulserende strøm av klanger.

Så må det nevnes at Skogstad sine faste konsorter og samarbeidsparter i tangouniverset Rannveig Ryeng på førstefiolin og Ole-Herman Schøyen-Sjölin på kontrabass, slår en vidunderlig drivende ring rundt hans arbeid og de andre verk som presenteres.

Noe som gjør at Trondheimsolistene gires opp og skaper mye intensitet.

Blant de andre verk som ble presentert var det de mest spilte verk fra Astor Piazzolla; Oblivion og Adios Nonino men også en del av Piazzolla’s Opera; Maria de Buenos Aires komponert i 1968, 21 år før Håkon Skogstad ble født.

For de som ikke hadde mulighet til å være tilstede under konserten er det godt mulig å lete etter hans musikk på Spotify.

Skogstad vant jo Norges Spellemannspris i kategorien klassisk i 2021, det samme året der Piazzolla skulle blitt 100 år. Enda en grunn for de som elsker tangomusikkens intensitet til å bli kjent med et fenomen som er i verdensklasse!