Les mer om saken som omtales her:

Ja, det høres dumt ut å ikke ha et gangfelt der gangveien fortsetter på den andre siden av veien, mellom boligfelt og butikker; og at fylkeskommunen må ta en telling for å bekrefte behovet for det.

Men samtidig vil jeg minne om at halvparten av trafikksikkerhetens ansvar ligger hos sjåførene.

Det er veldig synlig på den strekningen at det ligger store butikker på en side av veien og en bussholdeplass på den andre siden. Det er også skiltet der folk krysser veien, akkurat der gangveien fortsetter på motsatt side. Men bilene viser fortsatt ikke noe hensyn til det omgivelsene sier. Sjåførene virker å glemme at det er lov å bruke en ting som kommer med alle biler: bremsene.

Danússia trekker fram kjørekulturen som en del av problemet. Foto: ARKIV

Her på Frøya er kjørekultur sterkt forankret, men det burde ikke bety at de som kjører har mer rett til veiene enn de som går eller sykler. Det er litt merkelig når folk sier at de føler seg tryggere i en stor by enn på et tettsted, men det er allment kjent at Frøyas bilister kjører fort og ikke respekterer fartsgrensene.

Her trodde jeg at folk var litt mer bevisst på hverandres sikkerhet, sammenlignet med Brasil for eksempel, men det inntrykket satt jeg også med før jeg flyttet til Frøya. Jeg ser nå at den lokale bilkulturen veier tyngre enn et lands kultur og prinsipper, altså det om at alle er likeverdige gjelder ikke i trafikken.

Å være i kontroll av en kraftig maskin som en bil fører med seg makt og komfort. Man er ikke utsatt for den kalde vinden eller til noe nedbør. Man kommer frem hvor som helst raskere enn fotgjengere og syklister. Man blir så vant til den behagelige livsstilen at man glemmer hvordan det føles å bevege seg rundt uten bil. Man har behov for parkering rett ved inngangsdøren, man er mot omkjøringer, man vil ikke senke farten fordi det er så plagsomt å gasse opp igjen.

Å sykle eller å gå er billigere, sunnere og mer bærekraftig, men jeg skjønner også behovet for å ha en bil på Frøya når vi ikke har nok busstilbud. Men til de som ikke har råd til å skaffe seg en bil, eller ikke KAN kjøre, eller ikke VIL leve den livsstilen, bør det være en allemannsrett å bevege seg trygt rundt.

Danússia Baracho Teixeira